خادمیار رضوی شهرستان مینودشت(آموزش)

(ألسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی ابنِِ موسی الرّضٰآ المُرتَضٰی)

خادمیار رضوی شهرستان مینودشت(آموزش)

(ألسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی ابنِِ موسی الرّضٰآ المُرتَضٰی)

خادمیار رضوی شهرستان مینودشت(آموزش)

اَللّهُمَ صَلِّ عَلی علی بن مُوسَی الِّرِضا المَرُتَضی اَلاِمامِ التَّقیِّ النَّقیِّ وَ حُجَتِکَ عَلی مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّری اَلصِدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تآمَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة کَاَفضَلِ ما صَلَّیتَ عَلی اَحَدٍ مِن اولیائِکَ

-----------------------------

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَیٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَی الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
----------------------------
سعی شده است در این وبلاگ اموزشهای مورد نیاز خادمیاران از منابع معتبر جمع اوری و جهت بهره برداری به دوستان ارایه گردد

يكشنبه, ۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۰۶:۱۰ ب.ظ

راهنمای کامل سفر به مشهد

جاهای دیدنی مشهد
شهر مشهد برخلاف تصور عموم که تنها یک مقصد زیارتی است ، جاذبه های تاریخی و طبیعی و فرهنگی فراوانی دارد که در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم .

جاذبه های تاریخی

چهار طاقی بازه هور


چهارطاقی بازه هور
جالب است بدانید قدیمی ترین چهار طاقی ایران و گنبد جهان متعلق به این اثر تاریخی در مشهد است . چهار طاقی بازه هور اولین بنای تاریخی در مشهد است که به ثبت ملی رسید . این بنا در 70 کیلومتری جنوب غربی مشهد و نزدیک به روستای رباط سفید قرار دارد که در زمان ساسانیان در این منطقه احداث شده است .

آرامگاه فردوسی


آرامگاه فردوسی
یکی از مکان های مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی در سفر به مشهد آرامگاه فردوسی است . این شاعر بزرگ که سهم زیادی در شکوفایی زبان فارسی داشته است در شهر توس به خاک سپرده شده است . شما برای بازدید از این آرامگاه که در مرکز باغی باصفا قرار گرفته است باید 20 کیلومتر راه از شهر مشهد طی کنید .

آرامگاه استاد شجریان

آرامگاه استاد شجریان (1).jpg

از امسال که استاد شجریان استاد آواز ایران در کنار مزار فردوسی به خاک سپرده شد بر اهمیت و محبوبیت این مکان نیز افزوده شد و این مکان آرامگاه استاد شجریان نیز نام گرفت. مردی که صدایش همچون اثری تاریخی در قبل تاریخ ایران جاودانه است. مرغ سحر و ربنای استاد شجریان خاطره ای است که در ذهن و قلب مردم هرگز کمرنگ نخواهد شد. او از افتخارات شهر مشهد بود که در سال 1319 در این شهر دیده به جهان گشود و بعد از آسمانی شدن در تاریخ 17 مهر سال 1399 هم در زادگاه خود آرام گرفت. مکانی که با جان پذیرای اوست و امروزه نیز در مناسبت های مختلف شاهد حضور مردمی است که برای دیدن مقبره خسرو آواز ایران راهی این مکان می شوند. مردی که خود را خاک پای مردم ایران خطاب می کرد؛ حالا خاکی که او را در برگرفته بهانه ای است برای سفر به مشهد و دیدار با او.

آرامگاه نادرشاه افشار


آرامگاه نادرشاه
اگر از چهار راه شهدا مشهد عبور کنید حتما مجسمه نادر شاه بر روی برج توجه شما را جلب خواهد کرد . آرامگاه نادر شاه افشار که از مهم ترین بناهای تاریخی مشهد است شامل تالار مقبره و دو موزه است . در این دو موزه جنگ افزار های مربوط به دوره قبل از افشاریان و زمان خود نادرشاه افشار به نمایش گذاشته شده است که شما ضمن بازدید از مقبره میتوانید از این موزه ها نیز دیدن کنید .

گنبد هارونیه


گنبد هارونیه
تنها اثر به جا مانده از شهر توس گنبد هارونیه است . این گنبد آجری و مربعی شکل در 25 کیلومتری شمال غربی مشهد قرار گرفته است . معماری خاص و قدرت این بنا در کف و گنبد و قطر دیواره های آن مشخص است . این بنا مدرسه یا خانقاهی مربوط به سده هشتم هجری است که سنگ یادبود امام محمد غزالی نیز در آن قرار داده شده است .

خانه داروغه


خانه داروغه
یکی از زیباترین آثار تاریخی مشهد خانه داروغه است . این خانه زیبا که در خیابان نواب صفوی مشهد واقع شده است در سال 1381 به ثبت ملی رسیده است . این بنا توسط معماران روسی و در زمان قاجار ساخته شده است .

خانه ملک


خانه ملک
یکی دیگر از جاذبه های تاریخی مشهد خانه ملک است که مربوط به دوره قاجار است . این بنا متعلق به یکی از خیرین مشهد به نام حاج حسین ملک بوده است که امروزه به مرکز پژوهش هنرهای سنتی تبدیل شده است و کارگاه های صنایع دستی مختلف شامل کارگاه بافت فرش و گلیم، کارگاه سفال و سرامیک، کارگاه سوزن دوزی، کارگاه مینیاتور و تذهیب، کارگاه معرق و منبت و برگزار میشود .

جاذبه های طبیعی

باغ وکیل آباد


باغ وکیل آباد
باغ جنگلی وکیل آباد یک باغ سر سبز و زیبا است که در آن یک باغ وحش نیز احداث گردیده است. این باغ اکنون به یک پارک برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. و آبنما و فواره هایی در آن تعبیه شده است. درختان این باغ بسیار کهنسال و زیبا هستند. باغ وکیل آباد از دیر باز منطقه ای برای تفرج و تفریح گردشگران بوده است .

پارک کوهسنگی


پارک کوهسنگی
منطقه کوهسنگی یک منطقه کوهستانی با کوه های سنگی که صعود از آنها بسیار ساده است میباشد.. در حال حاضر منطقه کوهسنگی مشهد یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری ایران است و گردشگران بسیاری هرساله به این منطقه مراجعه می کنند.

سد گلستان


سد گلستان
اگر در باغ وکیل آباد به دنبال مکانی برای قایق سواری بودید بسادگی میتوانید به آبگیر یا بند گلستان بروید. در این آبگیر امکان قایقرانی وجود دارد و این امر در تابستان گردشگران زیادی به این آبگیر میکشاند. قنات ها، آب این آبگیر را تامین می کنند.

شاندیز


شاندیز مشهد
در 15 کیلومتری مشهد روستایی به نام شاندیز با آب و هوای معتدل ، طبیعی بی نظیر و البته کباب های فوق العاده وجود دارد . از وسط این روستا رودخانه هایی که از بینالود سرچشمه گرفته اند میگذرند هم چنین مراکز تفریحی در شاندیز هستند که پیشنهاد می کنیم در سفر خود به این روستا به؛ پارک جنگلی، مجموعه ی توریستی، رستوران های مختلف، رصدخانه ی نجوم و موزه ی شهرداری آن سر بزنید.

باغ گیاهشناسی


باغ گیاهشناسی
باغ گیاه شناسی مشهد یکی دیگر از دیدنی های متفاوت این شهر است که دارای ۲۵ هکتار است. در این مجموعه ی طبیعی، ۱۱ کلکسیون مختلف که ترکیبی از معماری و علم هستند در کنار هم قرار گرفته اند. در این باغ ۱۸۰ گونه ی مختلف گیاهی و دارویی و ۴۰۰ نمونه ی ژنتیکی نگهداری می شود. از این باغ هم می توان از لحاظ آموزشی و هم از لحاظ بازدید از یکی از دیدنی های مشهد استقبال کرد.

غذا و رستوران


غذا و رستوران
اگر یکبار به مشهد سفر کرده باشید از وجود تعداد بالای رستوران ،کافی شاپ ،سفره خانه و فست فود در این شهر مطلع هستید . رستوران های با کیفیت شهر مشهد تمام مهمانان این شهر با انواع سلیقه های غذایی را پوشش میدهند تنها با یک جستجوی ساده و یا پرس و جو از مردم شهر می توانید به یکی از این رستوران ها بروید و انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و همچنین غذاها سنتی مشهد از جمله: شله مشهدی، شیشلیک،آش ماست ، قروتی و … را نیز نوش جان و لذت سفر خود را بیشتر کنید . قیمت غذاها به نوع رستوران و خدماتی که ارائه می کند بستگی دارد و از جمله رستوران های معروف مشهد میتوان به :رستوران شاندیز، رستوران پسران کریم،رستوران معین درباری،رستوران باران و … اشاره کرد .

سوغات و صنایع دستی


سوغات
شهر مشهد نیز مانند دیگر شهرهای ایران صنایع دستی فراوان و خوراکی های خوشمزه زیادی دارد که شما را مجاب خواهد کرد به سراغ بازار ها و مراکز خرید این شهر بروید و دست خالی بازنگردید . صنایع دستی مشهد که هنر دست مردم خوش ذوق این منطقه است بسیار مشهور است . این دست سازه های بسیار زیبا و فوق العاده می توانند یادگاری بی مانند از سفر شما به مشهد باشند . از صنایع دستی اصیل و ویژه مشهد می توان به : گلیم بافی، فرش بافی، ارغوان بافی، سنگ تراشی، نمد بافی، سماور سازی، آینه کاری و از همه مهم تر فیروزه تراشی و سنگ تراشی اشاره کرد. همچنین شما میتوانید در طول سفر به مشهد چمدان خود را از سوغاتی هایی همچون : زعفران ، زرشک ، جیلی بیلی ، خشکبار، نقل و نبات و … پر کنید .

منبع

:آشنایی با شهر مشهد - هرآنچه در مورد مشهد باید بدانیم - چمدون

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۱/۳۰
(حسن پورحسینی)خادم الرضا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی