خادمیار رضوی شهرستان مینودشت(آموزش)

(ألسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی ابنِِ موسی الرّضٰآ المُرتَضٰی)

خادمیار رضوی شهرستان مینودشت(آموزش)

(ألسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی ابنِِ موسی الرّضٰآ المُرتَضٰی)

خادمیار رضوی شهرستان مینودشت(آموزش)

اَللّهُمَ صَلِّ عَلی علی بن مُوسَی الِّرِضا المَرُتَضی اَلاِمامِ التَّقیِّ النَّقیِّ وَ حُجَتِکَ عَلی مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّری اَلصِدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تآمَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة کَاَفضَلِ ما صَلَّیتَ عَلی اَحَدٍ مِن اولیائِکَ

-----------------------------

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَیٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَی الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
----------------------------
سعی شده است در این وبلاگ اموزشهای مورد نیاز خادمیاران از منابع معتبر جمع اوری و جهت بهره برداری به دوستان ارایه گردد

شنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۵۲ ق.ظ

سابقه اقامه نماز جماعت به قدمت حرم مطهر

 

حرم مطهر رضوی یکی از بزرگترین اماکن مذهبی جهان اسلام است که همه ساله در ایام نوروز تعداد زیادی از عاشقان و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برای زیارت امام مهربانی‌ها به این مکان مقدس مشرف می‌شوند. این بارگاه نورانی علاوه بر زیارت، مکانی برای برگزاری مراسم و آئین‌های مذهبی است که مهمترین این آئین‌ها برپایی نماز جماعت در این مکان نورانی به‌شمار می‌رود.

به گزارش آستان نیوز، تشرف تعداد زیادی از زائران و مجاوران به حرم مطهر رضوی در ایام نوروز که بیشتر این جمعیت علاوه بر لحظه تحویل سال در مواقع نماز و برای خواندن نماز جماعت در این مکان مقدس حاضر می‌شوند، وظیفه سنگینی از جمله آماده سازی محراب‌ها و مکان‌های مختلف برای اقامه نماز جماعت را به دوش مسئولان اجرایی و خادمان این آستان مقدس رضوی می‌گذارد.
 به طور کلی در مناسبت‌های ویژه همچون ایام نوروز و دهه آخر صفر شاهد حضور باشکوه زائر هستیم لذا در  این ایام، نماز جماعت 15 نوبت صبح، 22 نوبت ظهر و 20 نوبت شب در محل صحن‌ها، رواق‌ها، شبستان‌ها و بست‌های این آستان مقدس برگزار می‌شود و می‌توان به برخی از این مکان‌ها از جمله مسجد گوهرشاد، مسجد بالای سر، صحن‌های پیامبر اعظم(ص)، جمهوری اسلامی، آزادی، غدیر، کوثر، امام حسن مجتبی(ع)، رواق‌های امام خمینی(ره)، دارالهدایه، دارالولایه، حضرت معصومه(س)، نجمه خاتون(س)، دارالحجه(عج)، دارالرحمه، دارالمرحمه و... اشاره کرد.

بهره‌گیری حداکثری از اماکن متبرکه برای برگزاری نماز جماعت
یکی از باشکوه ترین نمازهای جماعت حرم مطهر رضوی در طول سال، نماز جماعت روزهای اول نوروز و روز عید سعید فطر است چراکه نماز عید سعید فطر به صورت یکپارچه و با استفاده از همه ظرفیت‌های مکانی حرم مطهر رضوی مانند صحن‌ها، رواق ها، شبستان‌ها، بست ها و... در اماکن مختلف حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.
صحن پیامبر اعظم(ص) نیز یکی از بزرگترین صحن‌های حرم مطهر رضوی است که ظرفیت این صحن برای حضور زائر، بسیار بالاست و علاوه بر این، در بین‌ رواق‌های حرم مطهر نیز رواق امام خمینی(ه) یکی از بزرگترین رواق‌هاست که همه روزه برای برگزاری نماز جماعت به روی زائران حریم ملکوتی امام مهربانی‌ها آغوش می‌گشاید و کمتر زائر و مجاوری است که لذت طعم خواندن نماز جماعت در این صحن بزرگ و زیبا را نچشیده باشد.

تشرف حداکثری زائران در هنگام اقامه فریضه نماز
هر چند زیارت مرقد نورانی حضرت رضا(ع) علت اصلی تشرف زائران و مجاوران به حرم مطهر رضوی است ولی بیشتر زائران اوقات نماز را برای تشرف به این مکان انتخاب می‌کنند تا علاوه بر زیارت امام مهربانی‌ها نماز خود را نیز در این مکان مقدس به جماعت اقامه کنند. بنابراین بیشتر تشرف ها به حرم مطهر در «مواقیت الصلات» یعنی در زمان افق‌های شرعی صبح، ظهر و به خصوص مغرب و عشاء اتفاق می‌افتد.
بنابراین به همین خاطر در ساعات و دقایق نزدیک به اذان، جنب و جوش زائران برای رسیدن به سمت محل هایی که نماز جماعت در آن برگزار می‌شود بسیار زیاد است و در این زمان حجم بیشتری از زائران، مجاوران و همچنین کسبه اطراف حرم که تقید خاصی به خواندن نماز جماعت در حرم مطهر دارند، به حریم کبریایی رضوی مشرف می‌شوند.

برپایی نمازهای جماعت ایام نوروز با حضور 100 امام جماعت و 600 مکبر
در ایام نوروز 25 اسفند ماه 1402 لغایت 13 فروردین 1403 شاهد برپایی پرشکوه‌ترین نمازهای جماعت در حرم مطهر رضوی بودیم که بیش از 100 امام جماعت امامت این نمازها را در صحن‌ها و رواق‌ها و اماکن متبرکه مختلف بر عهده داشتند که شاخص‌ترین آن ها آیت‌الله اشرفی شاهرودی، آیت‌الله مروارید، آیت‌الله صدرحسینی و حجت‌الاسلام نظافت بودند.

و علاوه بر این، 600 مکبر نوجوان که برخی قاریان حرم مطهر هستند، مکبری این نمازهای جماعت را بر عهده داشتند و بیان معارف قرآنی قبل از اذان و بیان احکام شرعی بین الصلاتین از دیگر برنامه‌هایی است که در کنار برپایی نمازهای جماعت برگزار می‌شود که این امر با توجه به حجم بالای شرکت کنندگان در صفوف نماز جماعت نقش مهمی در ترویج معارف دینی دارد.

سابقه برگزاری نماز جماعت در حرم مطهر امام رضا(ع)
برگزاری نماز جماعت در حرم مطهر رضوی سابقه دیرینه‌ای دارد و همزمان با تشکیل بقعه مبارکه حضرت رضا(ع) در این مکان، برگزاری نماز جماعت جزو برنامه‌های اصلی آن بوده است. به طوری که بعد از زیارت، زائر، روشنایی و فرش حرم، بیشترین و کامل ترین موقوفات حول موضوع نماز و برپایی نماز جماعت مانند موقوفات مربوط به موذنین، امام جماعت و فرش مسجد شکل گرفته است.

اولین مسجدی که در این مکان ساخته شده «مسجد بالای سر» نام دارد وهمانطور که از نامش پیداست در جوار مضجع نورانی حضرت رضا(ع) و در قسمت بالای سر حضرت قرار دارد که دارای بیش از هزار سال قدمت است از همین رو از همان ابتدای تاسیس، علاوه بر نمازهای زیارت، نمازهای جماعت یومیه نیز هر روز با شکوه خاصی برگزار می‌شود. مسجد گوهرشاد بزرگترین موقوفه حرم مطهر رضوی است که به منظور برپایی نمازهای جماعت وقف حرم مطهر شده است.

خادمان حضرت رضا(ع) همه دست در دست هم می‌دهند تا نمازهای جماعت که یکی از کهن‌ترین آئین‌های مذهبی در این مکان مقدس است، به بهترین شکل در این مکان مقدس برگزار شود تا خاطره اقامه یک نماز جماعت روحانی و ملکوتی را برای زائران و مجاوران حریم قدسی رضوی در ایام نوروز و دیگر ایام سال رقم بزنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۱/۱۸
(حسن پورحسینی)خادم الرضا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی