خادمیار رضوی شهرستان مینودشت(آموزش)

(ألسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی ابنِِ موسی الرّضٰآ المُرتَضٰی)

خادمیار رضوی شهرستان مینودشت(آموزش)

(ألسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی ابنِِ موسی الرّضٰآ المُرتَضٰی)

خادمیار رضوی شهرستان مینودشت(آموزش)

اَللّهُمَ صَلِّ عَلی علی بن مُوسَی الِّرِضا المَرُتَضی اَلاِمامِ التَّقیِّ النَّقیِّ وَ حُجَتِکَ عَلی مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّری اَلصِدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تآمَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة کَاَفضَلِ ما صَلَّیتَ عَلی اَحَدٍ مِن اولیائِکَ

-----------------------------

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَیٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَی الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
----------------------------
سعی شده است در این وبلاگ اموزشهای مورد نیاز خادمیاران از منابع معتبر جمع اوری و جهت بهره برداری به دوستان ارایه گردد

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

شنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۰۴:۲۳ ب.ظ

اتفاقات حرم امام رضا علیه ‌السلام

اتفاقات حرم امام رضا علیه ‌السلام

آرامگاه امام رضا علیه‌السلام امام هشتم شیعیان در قرن چهارم به دستور پادشاه غزنوی تخریب شد. طی این اتفاق سقف و دیواره‌های بنا به طور کامل فروریخته شد و مردم از زیارت آن منع گشتند. آرامگاه به دست پسر پادشاه غزنوی تعمیر و بازسازی شد. گفته می‌شود سلطان محمود غزنوی یک شب پیامبر اکرم سلام‌الله‌علیها را در خواب می‌بیند که به آن گنبد تخریب شده اشاره می‌کند و می‌پرسد تا کی چنین خواهد بود و به همین دلیل معماری به طوس فرستاد تا بنا را بازسازی نماید.

در زمان صفویان مشهد در مورد یورش ازبک‌ها قرار گرفت. در واقع گفته می‌شود در آن زمان شهر مشهد دو بار مورد تهاجم قرار گرفت که بار اول عبدالله خان ازبک دستور قتل‌عام مردم مشهد را صادر کرد و به‌ قدری در این کار زیاده‌روی نمود که در صحن‌های حرم خون داری شد. در سال بعد عبدالمومن خان ازبک به مشهد حمله کرد و با ورود به صحن حرم امام رضا علیه‌السلام مردمی را که به حرم پناه برده بودند را به قتل رساند. عبدالمومن خان ازبک دستور تاراج گنجینه‌های آستان مقدس رضوی را داد و همچنین بخشی از حرم را ویران نمود.

شاه‌ عباس به همراه افرادی از هنرمندان و معماران آن دوران که شیخ بهایی نیز جزء آنها بود به شهر مشهد آمد و اقدام به بازسازی حرم مطهر امام رضا کردند. در آن زمان بود که توسعه صحن عتیق و احداث ایوان شمالی و ایوان‌های شرقی و غربی و همچنین رواق توحید خانه و گنبد الله‌وردی‌خان انجام شد و به دستور وی استفاده از لقب مشهدی برای زائران رواج پیدا کرد.

اتفاقات حرم امام رضا علیه ‌السلام

 

زلزله

زمین‌لرزه زیادی در مشهد اتفاق افتاد؛ ولی مهم‌ترین و قوی‌ترین زمین لرزه آن در ۱۵ ربیع الثانی سال ۱۸۰۴ قمری رخ داد که دو سوم از مشهد را تخریب کرد و ۴ هزار نفر کشته به جای گذاشت. مرقد امام رضا علیه السلام و گنبد مسجد گوهرشاد و مدارس پریزاد و دودر و بالا سر و پایین پا نیز دچار آسیب جدی شدند و خسارت‌های زیادی را متحمل ‌گشتند. این خسارت‌ها در زمان شاه سلیمان صفوی بازسازی شد.

تهاجم به حرم در زمان قاجار

حرم امام رضا علیه السلام در دوران پادشاهان قاجار نیز دو بار مورد تهاجم قرار گرفت. بار اول در سال ۱۲۶۰ قمری توسط محمد حسن خان سالار فرزند اللهیار خان آصف الدوله انجام شد. وی تمامی طلا‌های حرم را جمع‌آوری نمود و به نام خود سکه زد.

تعرض به حرم توسط روس ها

بار دوم در محرم ۱۳۳۰ قمری حرم مطهر امام رضا علیه السلام توسط روس‌ها به توپ بسته شد در این اتفاق سربازان روس مردم را که در مخالفت با هرج و مرج‌های مخالفان مشروطه به صحن امام رضا تحصن کرده بودند را به گلوله بستند. گنبد مطهر امام رضا علیه السلام از ۱۸ نقطه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعد از آن دو ساعت بمباران بارگاه مطهر رضوی توسط نظامیان سواره و پیاده انجام شد.

در این اتفاق نظامیان وارد صحن مقدس شدند و مردم را تیرباران نمودند تا در نهایت تولیت آستان قدس رضوی با بلند کردن پرچم سفید از روس ها‌امان خواست. گفته می‌شود روس‌ها در مدت چهار روز نفایس و گنجینه‌های زیادی از حرم را به تاراج بردند در آن زمان سلطان حسین میرزا‌امیرالدوله استاندار خراسان در سال ۱۳۳۱ بود که اقدام به مرمت حرم کرد. محل برخورد گلوله‌ها در ایوان طلای صحن عتیق به همان صورت حفظ شده است.

تعرض به حرم توسط روس ها

 

واقعه‌ مسجد

اتفاق بعدی واقعه‌ مسجد گوهرشاد است که به دستور رضاخان انجام شد. این واقعه در سال ۱۳۱۴ و پس از اعتراض مردم به قانون کشف حجاب و بست نشینی آن‌ها در مسجد گوهرشاد رخ داد. در تیر ۱۳۱۴ حکومتی برای پراکنده نمودن مردم از مسجد گوهرشاد گرد آمدند و مردم را به گلوله بستند که این اتفاق منجر به کشته و زخمی شدن عده بسیاری از مردم شد. واقعه ناگوار برای حرم مطهر امام رضا در روز ۲۹ آبان سال ۱۳۵۷ رخ داد مصلح رژیم پهلوی به صحن انقلاب بود در این واقعه مردم معترض به گلوله بسته شدند.

بمب گذاری

در ۳۰ خرداد ۱۳۷۳ مصادف با عاشورای حسینی اتفاق دیگری و حرم مطهر امام رضا رخ داد. در این تاریخ بسیاری از زائرین و همچنین دستگاه‌های مختلف عزاداران امام حسین در حال نوحه خوانی و عزاداری در حرم امام رضا علیه السلام بودند که در ساعت ۱۴ و ۲۶ دقیقه بعد از ظهر یک صدای بسیار بلند و مهیب اتفاق افتاد صدای مهیب به دلیل انفجار بمبی قوی در کنار ستون بالاسر مبارک در مجاورت ضریح مقدس بود. انفجار به قدری زیاد بود که تمامی شیشه‌ها فرو ریخت و ۲۷ نفر از زائرین به شهادت رسیدند. گفته می‌شود در این واقعه ۲۹۰ نفر مجروح شدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۰۱ ، ۱۶:۲۳
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
يكشنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۰۴:۳۲ ب.ظ

رتبه های خدمتی خادمان امام رضا علیه السلام

 

 

ابیش از 3000 خادم افتخاری امام رضا (ع) در آذربایجان شرقی ثبت ...

رتبه های خدمتی خادمان امام رضا علیه السلام

رتبه های خدمتی خادمان امام رضا علیه السلام به شکل زیر می باشد و موارد ۱ تا ۳ مربوط به خادمین غیر رسمی می باشد که با افزایش سنوات و امتیاز خدمتی از رتبه خادمیار به خادم افتخاری ارتقا می یابند.

  1. خادمیاران : افرادی هستند که بنا بر درخواست خودشان در کمسیون جذب انتخاب شده اند و با ابلاغ شفاهی شروع به کار می کنند . این گروه اگر پنج سال خدمت قابل قبول داشته باشند به خدمه تشرفی ارتقاء پیدا می کنند.
  2. خدمه تشرفی : مانند خادمیاران هستند و فقط یک ابلاغ رسمی دارند و اگر ده سال خدمت قابل قبول داشته باشند به خدمه افتخاری ارتقاء پیدا می کنند.
  3. خدمه افتخاری : افرادی هستند که وقتی حکم خدمه افتخاری را دریافت می کنند از سه امتیاز برخوردار هستند.
  • یک محل دفن
  • دریافت لباس خدمت هر سه سال یکبار
  • انتخاب نیابت از خدمه، خادمیاران و کارکنان
  1. خدمه رسمی : همه مزایای خدمه افتخاری را دارند و سه امتیاز دیگر
  • لباس خدمت هر سال یک دست
  • فرزند ارشد ذکور خود را به عنوان نایب انتخاب کند
  • از یک محل دفن دوم برخواردار است
  1. خدمه رسمی موروثی : حدود ۳۰۰ نفر هستند و تمام امتیازات خدمه رسمی را دارند و سه امتیاز دیگر:
  • حقوق سالانه دارند برابر با سه خروار گندم
  • بعد از فوت، خدمت به پسر ارشد قابل واگذاری می باشد  البته به شرط داشتن صلاحیت
  • نیابت فرزندانشان

علاوه بر خدمه، کارکنان رسمی آستان قدس و نیروهای خدماتی در مجموعه حرم مشغول به کار هستند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۰۱ ، ۱۶:۳۲
(حسن پورحسینی)خادم الرضا