خادمیار رضوی شهرستان مینودشت(آموزش)

(ألسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی ابنِِ موسی الرّضٰآ المُرتَضٰی)

خادمیار رضوی شهرستان مینودشت(آموزش)

(ألسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی ابنِِ موسی الرّضٰآ المُرتَضٰی)

خادمیار رضوی شهرستان مینودشت(آموزش)

اَللّهُمَ صَلِّ عَلی علی بن مُوسَی الِّرِضا المَرُتَضی اَلاِمامِ التَّقیِّ النَّقیِّ وَ حُجَتِکَ عَلی مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّری اَلصِدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تآمَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة کَاَفضَلِ ما صَلَّیتَ عَلی اَحَدٍ مِن اولیائِکَ

-----------------------------

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَیٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَی الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
----------------------------
سعی شده است در این وبلاگ اموزشهای مورد نیاز خادمیاران از منابع معتبر جمع اوری و جهت بهره برداری به دوستان ارایه گردد

۲۶۱ مطلب توسط «(حسن پورحسینی)خادم الرضا» ثبت شده است

 
 

مجموعه‌ای از اسناد مکتوب تاریخی موجود در آرشیو اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، چگونگی پذیرایی از ارادتمندان امام هشتم(ع) را در ماه مبارک رمضان در مهمانسرای حرم مطهر رضوی در گذشته‌ روایت می‌کند.

زهرا فاطمی‌مقدم کارشناس مسئول بخش ارزشیابی و پیش آرشیو اسناد آستان قدس رضوی در این خصوص در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: مهمانسرای حضرت رضا(ع) به عنوانی محلی برای پخت غذا و پذیرایی از زوار آن حضرت، تاریخچه‌ای طولانی به قدمت 500 سال دارد.
وی با اشاره به این‌که مهمانسرای حرم مطهر رضوی در دوره‌های مختلف تاریخی نام‌های متفاوتی داشته است، گفت: در دوره‌های صفوی و افشار از آن با عنوان «مطبخ» و در عهد قاجار با نام «کارخانه مبارکه» یاد شده است. در عصر پهلوی نیز این مکان به «مهمان‌خانه حضرتی» و سپس «مهمانسرای حضرت» تغییر نام داده است.
فاطمی‌مقدم افزود: البته در قاجاریه با توجه به افزایش تعداد زوار و همچنین کارکنان حرم مطهر، به منظور ارتقای سطح خدمات‌رسانی، مهمانسرا به دو قسمت تقسیم شده است؛ بدین ترتیب کارخانه مبارکه زواری به پذیرایی از زوار اختصاص داشت و کارخانه خادمی برای پذیرایی از کارکنان و خدام حرم مطهر در نظر گرفته شده بود. 
 

قدمت 335 ساله توزیع افطاری 
در ادامه کارشناس مسئول بخش ارزشیابی و پیش آرشیو اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: در این میان، مجموعه اسناد به جای مانده از دوره صفویه از این آستان ملائک پاسبان، بیانگر توزیع غذا در ماه مبارک رمضان میان زوار و خدام در قالب افطاری است.
فاطمی‌مقدم با تأکید بر این‌که قدیمی‌ترین سند این مجموعه متعلق به سال 1110 قمری یعنی بیش از 330 سال قبل است، افزود: از آنجایی‌که در این برهه تاریخی شب‌ها حرم مطهر رضوی باز نبوده، بنابراین غذا در نوبت سحر توزیع نمی‌شده است.
وی ادامه داد: از اواسط دوره قاجار با توجه به دستورالعمل‌های موجود در مورد برگزاری مراسمات در طول ماه مبارک رمضان و به‌ویژه در شب‌های آن، شاهد پخت و توزیع وعده سحری میان خدام در حرم مطهر هستیم.
 

روایت تاریخی پذیرایی در مهمانسرای حرم مطهر رضوی در ماه رمضان از دریچه اسناد مکتوب


تنوع افطاری‌ها از دوره قاجار
فاطمی‌مقدم گفت: بر اساس اسناد دوره صفوی آستان قدس رضوی نیز چون تنها وعده غذای ارائه شده در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر، وعده افطار بوده، بنابراین غذاها تنها متشکل از برنج و گوشت بوده است، اما در دوره قاجار افطاری‌ها متنوع‌تر می‌شود.
وی تصریح کرد: بدین ترتیب غذای مهمانسرای حضرت رضا(ع) در زمان افطار در دوره قاجار شامل پلو و یا به تعبیر اسناد پلاو، خورش، بورانی بادمجان، کوکو، آبگوشت، نان، دوغ، پنیر، سبزی و آش آبغوره بوده و برای پیش افطار نیز چایی توزیع می‌شده است.
کارشناس مسئول بخش ارزشیابی و پیش آرشیو اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که در این دوره با افطاری مشابه از زوار و خدام پذیرایی می‌شده است، افزود: بر حسب فصول سال نیز میوه‌هایی اعم از خربزه، خیار، هندوانه، سیب و انگور در این وعده به مهمانان داده می‌شده است. 
وی ادامه داد: همچنین با نوشیدنی‌ها و شیرینی‌هایی همچون سکنجبین، شربت قند، حلوا و فالوده از مهمانان در وعده افطار پذیرایی می‌شده است. 
فاطمی‌مقدم با بیان این‌که غذای مهمانسرای حضرت در وعده سحری که از اواسط دوره قاجار پخته می‌شده نیز برنج همراه قیمه یا قورمه بوده است، خاطرنشان کرد: بر اساس اسناد تاریخی موجود در آرشیو اداره اسناد آستان قدس رضوی، تمام هزینه‌های تهیه مواد غذایی از سوی این آستان مقدس تأمین می‌شده است.
شایان ذکر است، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور حفظ اسناد تاریخی برای نسل‌های آینده و همچنین دسترسی آسان‌تر پژوهشگران، این اسناد را دیجیتال‌سازی کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند طبق ضوابط این سازمان، از این گنجینه بی‌بدیل تاریخی در جوار حرم مطهر رضوی استفاده کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۰۳ ، ۱۴:۰۸
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
 

همزمان با آخرین شب ماه شعبان، آئین استقبال از ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، در آستانه فرا رسیدن ماه رمضان؛ ماه نزول قرآن و ماه میهمانی بزرگ خداوند، آئین استقبال از این ماه پر خیر و برکت با شکوهی خاص در حرم مطهر رضوی برگزار شد. 

در این مراسم در ابتدا جمعی از نونهالان قرآنی مهدالرضا(ع) حرم مطهر رضوی با عنوان حاملان قرآن، مصحف شریف را طی تشریفاتی باشکوه و پر از نورانیت و معنویت به صحنه آوردند و سپس گروه تواشیح نوجوانان آیاتی از کلام الله مجید را با صوتی زیبا و دلنشین تلاوت کردند که این جمع‌خوانی بارها با ذکر سلام و صلوات از سوی زائران حرم رضوی مورد تشویق قرار گرفت. 

 

بیا به سهم خودت پناه مردم باش

بعد از اجرای برنامه حاملان قرآن و همخوانی نوجوانان رضوی شرکت کنندگان در این مراسم باشکوه میهمان شعرخوانی و غزلسرایی شاعر آئینی اهل بیت(ع)؛ رضا رحیمی عنبران شدند؛ 

به شام تار دمی صبحگاه مردم باش، به عصر حادثه تو یار مردم باش

بنای ما اگر امروز بر دگر خواهی‌ست، بنابراین تو به فکر رفاه مردم باش

اگر که خواب شهر را بر آشوبند، بیا به سهم خودت پناه مردم باش

اگر زمانه زمین را پر از سیاهی کرد، به جای نار بیا نور راه مردم باش

بهار تا برسد دیر می‌شود ای دوست، به مِهر گرمی اسفند ماه مردم باش

بیا هر آئینه آئینه دار هم باشیم، دمی برادر من به فکر آه مردم باش

به طوف قبله دل سعی کن به خدمت خلق، تو را به صاحب خانه پناه مردم باش

قسم به لشکر عشاق مردم که این مردم، خداست مقصدشان در سپاه مردم باش

 

آمادگی برای ورود به ماه میهمانی خدا

آیت‌الله سید محمد سعیدی؛ امام جمعه شهر قم و تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی با موضوع فضیلت ماه مبارک رمضان پرداخت و بیان کرد: به فرموده نبی مکرم اسلام؛ حضرت محمد(ص) ماه رمضان برترین ماه‌ها است و انسان باید با لباس تقوا که بهترین لباس‌ها است وارد این ماه مبارک شود. 

وی تصریح کرد: در این ماه مومنان به ضیافت الهی دعوت شده‌اند. نفس‌های ما در این ماه تسبیح و خوب ما عبادت محسوب می‌شود بنابراین باید با آمادگی کامل وارد این ماه با عظمت شویم و برای کسب توفیق الهی، انجام طاعت خدا و ترک معصیت در این ماه دعا کنیم. 

 

دعا برای فرج امام زمان(عج) در ماه رمضان

امام جمعه قم افزود: برای انجام طاعت و ترک معصیت در ابتدا باید طاعت و معصیت را به درستی بشناسیم. در این صورت بهتر می‌توانیم عبادت کنیم. چه بسا فردی از روی جهل و عدم آگاهی معصیتی را برای جلب رضایت خداوند انجام دهد. 

وی ابراز کرد: یکی از اعمالی که بر انجام آن در ماه مبارک رمضان تاکید شده دعا و طلب خیر از خداوند است و بهترین دعا در این ایام دعا برای فرج امام زمان(عج) است. شایسته است هر روز از روزهای ماه مبارک رمضان به یاد امام زمان(عج) باشیم و کارهای خیر خود از جمله تلاوت قرآن و ... را به نیت فرج آن حضرت انجام دهیم. 

گفتنی است؛ نغمه‌خوانی زیبای سید ابراهیم قانع، ابتهال خوانی توسط جلیل اشرافی، اجرای تواشیح توسط گروه همخوانی گلدسته‌های حرم و مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت(ع)؛ مهدی رسولی و مهدی سروری از دیگر برنامه‌های آئین استقبال از ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۰۲ ، ۱۸:۴۴
(حسن پورحسینی)خادم الرضا

در آستانه ماه مبارک رمضان و آغاز سال 1403، پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی، قائم مقام تولیت، استاندار خراسان‌رضوی و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهری افتتاح شد.

به گزارش آستان نیوز، مصطفی فیضی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در مراسم افتتاح این پروژه که عصر امروز در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه در این دوره از مدیریت آستان قدس رضوی شاهد توجه ویژه به دو مسئله حیاتی «تسهیل» و «ارتقاء» سطح کیفی زیارت هستیم.

وی افزود: آستان قدس رضوی و خانواده بزرگ خدمت‌گزاران در این آستان مقدس، در هر دو وجه ذکر شده، با جدیت و بدون وقفه به صورت مداوم در حال فعالیت هستند و طی این سال‌ها، پروژه‌ها و اقدامات بزرگی را به ثمر رسانده‌اند.

 

ی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۰۲ ، ۱۸:۴۱
(حسن پورحسینی)خادم الرضا

معاون خدمات زائرین آستان قدس رضوی گفت: با توجه به شرایط جوی ایجاد شده و بارش برف و سرمای شدید، خادمان و خدمتگزاران بارگاه منور رضوی در آماده‌باش کامل برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران قرار دارند.

به گزارش آستان نیوز، همزمان با موج سنگین بارش برف و سفیدپوش شدن مشهد مقدس، خادمان حرم مطهر رضوی با انجام برف‌روبی و پهن کردن فرش‌های پلاستیکی، امکانات لازم را برای تشرف زائران فراهم کرده‌اند.

محمد شبان، معاون خدمات زائرین آستان قدس رضوی در این باره اظهارداشت: با توجه به شرایط جوی ایجاد شده، بارش برف و سرمای شدید، خادمان و خدمتگزاران بارگاه منور رضوی در آماده‌باش کامل برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران در اماکن متبرکه قرار دارند و با توجه به همکاری و هم‌افزایی کامل نیروهای معاونت اماکن متبرکه رضوی و معاونت خدمات زائران، اقدامات لازم برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برای تسهیل تردد زائران محترم و به‌خصوص سالمندان و توان‌یابان عزیز، تمامی صحن‌های حرم مطهر رضوی و مسیرهای تشرف به روضه‌ منوره امام رضا(ع) با کف‌پوش‌ پلاستیکی مفروش و آماده‌سازی شده است.

شبان ادامه داد: فضاهای رواق‌های اماکن متبرکه نیز مجهز به سیستم گرمایشی بوده و آماده میزبانی از مهمانان امام هشتم (ع) است.

معاون خدمات زائرین آستان قدس رضوی ادامه داد: برف روبی مسیرهای تردد ویژه زائران حضرت رضا(ع) در اولویت ماست و باتوجه به برف روبی مکانیزه، پس از اتمام بارش برف با وجود ۱۱ دستگاه خاور و باب کت این آمادگی وجود دارد که برف روبی به صورت مکانیکی در صحن های مرکزی و پیرامونی انجام شود.

وی افزود: ضمنا هیچ گونه مشکلی در تردد زائران در صحن های مبارکه و حریم حرم‌ مطهر رضوی نداریم چراکه خادمان حضرت جهت تسهیل تردد زائران در مسیرهای تعیین شده حاضر هستند و آمادگی لازم را دارند. همچنین با توجه به وجود سایه بان های مستقر در صحن های متبرکه و عملیات نمک پاشی، هیچ مشکلی در ۲۴ ساعته آینده برای تردد زائران نخواهیم داشت.

شبان این مهم را نیز خاطرنشان کرد که از زائران و مجاوران عزیز درخواست می‌شود برای تردد در صحن‌ها، حتما در مسیرهایی که با کف پوش‌ها مهیا شده حرکت کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ اسفند ۰۲ ، ۱۴:۵۵
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
شنبه, ۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۰۶:۳۱ ب.ظ

کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی

دسترسی به 63 هزار منبع اطلاعاتی در کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی

63 هزار و 800 منبع اطلاعاتی متنوع ادبی در کتابخانه تخصصی ادبیات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مشهدمقدس در دسترس اهل علم و پژوهش قرار دارد.

مسئول کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی در خصوص این منابع اطلاعاتی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: در حال حاضر 60 هزار نسخه کتاب چاپی فارسی و عربی، دو هزار و 200 منبع الکترونیکی، 1300 عنوان پایان‌نامه در مقاطع مختلف تحصیلی و 300 نرم‌افزار و لوح فشرده در این کتابخانه تخصصی در دسترس مراجعان قرار دارد که حدود 1500 نسخه کتاب آن در سال جاری به منابع کتابخانه افزوده شده است. 
حسن زحمت‌کش گلیان با بیان این‌که کتابخانه تخصصی ادبیات در سال 1390 به طور رسمی به عنوان یکی از کتابخانه‌های تخصصی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افتتاح شده است، گفت: این کتابخانه در فضایی به مساحت 200 مترمربع دارای ظرفیت حضور همزمان 35 نفر است.
وی افزود: همچنین واحد مطالعات دفاع مقدس سازمان در سال 1398 در کتابخانه تخصصی ادبیات راه‌اندازی شد که بطور مجزا از این کتابخانه تخصصی دارای حدود ۹ هزار منبع چاپی و یک هزار منبع غیرچاپی شامل منابع دیداری و شنیداری و پایگاه‌ها با موضوع دفاع مقدس است. 

 

امکان امانت منابع
زحمت‌کش گلیان در خصوص خدمات این کتابخانه گفت: مراجعان به‌صورت قفسه‌ باز، امکان استفاده از منابع اطلاعاتی کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی را دارند. علاوه‌براین، کتاب‌دوستان می‌توانند از پایگاه‌های تخصصی مرتبط با ادبیات، خدمات اسکن، پرینت و روگرفت منابع، طبق ضوابط کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در این کتابخانه بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: همچنین ارائه خدمات امانت منابع از ابتدای سال 1402 به خدمات این کتابخانه تخصصی ادبیات و واحد مطالعات دفاع مقدس، افزوده شده است و در حال حاضر اعضاء کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با توجه به مقطع تحصیلی خود می‌توانند منابع این کتابخانه را به مدت 30 روز به امانت ببرند چنان‌که ماهانه 500 نسخه کتاب آن به اعضاء امانت داده می‌شود. خدمات امانت واحد مطالعات دفاع مقدس نیز توسط کارشناس این کتابخانه تخصصی ارائه می‌شود.
مسئول کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی افزود: همچنین تمامی مراجعان به ویژه محققان، استادان و دانشجویانی که عضو کتابخانه مرکزی این آستان مقدس نیستند، می‌توانند به عنوان مهمان از مجموعه و خدمات این کتابخانه تخصصی در محل تالار استفاده کنند.

 

ارائه خدمات در سال جاری
زحمت‌کش گلیان با اشاره به این‌که در 10 ماهه نخست امسال در مجموع 16 هزار و 450 نفر به کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی مراجعه کردند، بیان کرد: همچنین در این مدت، 30 هزار منبع متنوع اطلاعاتی توسط مراجعان این کتابخانه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: رمان‌های فارسی، کتاب‌های حوزه دفاع مقدس به ویژه درباره سردار شهید سلیمانی، داستان و داستان‌نویسی، ادبیات عرب به خصوص کتاب‌های حوزه ادبیات عرب مورد استفاده طلاب، شاهنامه فردوسی، شاعران معاصر و زبان و زبان‌شناسی، از جمله مهمترین موضوعات در بین منابع مورد مطالعه مراجعان این کتابخانه تخصصی است.
مسئول کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: همچنین در این کتابخانه نشست‌های متنوع همچون خوانش متون کهن، نشست‌های هم‌اندیشی با محوریت دفاع مقدس و دیگر نشست‌های علمی و ادبی در ادوار مختلف سال برگزار می‌شود. 
شایان ذکر است، در حال حاضر کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی همه‌روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت 7:20 تا 18:45 واقع در حرم مطهر رضوی، بست شیخ طوسی، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، طبقه منهای یک، به اهل کتاب و کتابخوانی خدمات‌رسانی می‌کند. وب‌سایت آن نیز به نشانی https://library.razavi.ir/literature، در دسترس کاربران قرار دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۰۲ ، ۱۸:۳۱
(حسن پورحسینی)خادم الرضا

عکسی زیبا از حرم امام رضا زیر سفیدی برف

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۰۲ ، ۲۱:۰۹
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
با حضور تولیت آستان قدس رضوی انجام شد؛

در آستانه میلاد با سعادت حضرت علی(ع)، عملیات احداث رواق بزرگ امیر المومنین(ع) در حرم مطهر رضوی آغاز شد.

به گزارش آستان نیوز، عملیات احداث رواق امیر المومنین(ع) صبح امروز با حضور تولیت آستان قدس رضوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، شهردار مشهد مقدس و جمعی از مدیران شهری و استانی در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی آغاز شد.
رواق امیر المومنین(ع) در حدفاصل صحن های غدیر، جمهوری اسلامی و پیامبر اعظم (ص) قرار دارد و و با تلاش مهندسان فنی حرم مطهر رضوی تا اسفند 1404 به بهره برداری خواهد رسید و در اختیار زائران این آستان مقدس قرار خواهد گرفت.
افزایش فضای سرپوشیده زیارتی، ایجاد فضای زیارتی در بام، تحکیم و مقاوم سازی صحن جمهوری، ایجاد فضای برگزاری مراسم با ظرفیت 6000 نفر و بهبود دسترسی ها و سلسله مراتب تشرف به حرم از اهداف ساخت این رواق است.
این رواق 13000 مترمربع زیربنا، 7000 مترمربع فضای مسقف و  6000 مترمربع فضای روباز خواهد داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ بهمن ۰۲ ، ۱۷:۴۳
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
پنجشنبه, ۲۱ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷ ب.ظ

خیاط خانه حرم امام رضا (ع)

خیاط خانه حرم امام رضا (ع) سه سال پیش آغاز به کار کرد؛ خیاط‌خانه‌ای که با حمایت یک خیّر نیک‌اندیش توسعه یافته است.

به گزارش آستان‌نیوز، خیاط خانه حرم امام رضا (ع) سه سال پیش آغاز به کار کرد؛ خیاط‌خانه‌ای که با حمایت یک خیّر نیک‌اندیش توسعه یافته است.

خیاط خانه حرم با هدف دوخت چادرهای امانی خواهران برای توزیع در اتاق‌های تشرف و همچنین دوخت لباس‌های خدمت خواهران فعالیت می‌کند؛ هدفی که به کاهش هزینه‌های تامین این لباس‌ها و چادرها نیز منجر شده و به رنگ خدمت نیز زینت یافته است.

قبل از آنکه خیاط خانه حرم امام رضا (ع) ایجاد شود، بانوان خادم برای تهیه لباس‌ خدمت، به مجموعه‌هایی که از طرف آستان قدس رضوی تعیین شده بود مراجعه می‌کردند و هزینه دوخت لباس را می‌پرداختند. اما اکنون این لباس‌ها در خیاط خانه حرم دوخته و به صورت رایگان به خادمان اهدا می‌شود.

در این خیاط‌ خانه ۸۰ خیاط‌ خدمت می‌کنند که همگی جزو افراد ماهر این حرفه هستند و در هشت کشیک خدمتی فعالیت می‌کنند.

به گفته رئیس اداره رواق‌های خواهران، این افراد از طریق آزمون و با توجه به نمونه کار و خروجی که ارائه کرده‌اند جذب خیاط‌ خانه شده‌اند و تلاش می‌کنند کیفیت دوخت و دوز لباس خدمت را افزایش دهند.

بانوی کویتی، واقف تجهیز خیاط خانه

زهرا قاسمی درباره امکانات خیاط خانه حرم امام رضا (ع) هم می‌گوید: این خیاط‌ خانه کار خود را با دو چرخ خیاطی آغاز کرد اما با حمایت یک بانوی خیر به نام طاهره دشتی از کشور کویت، هم اکنون دارای ۲۶ چرخ صنعتی، پنج اتوی صنعتی و دو میز برش است و از سال ۹۹ تاکنون بیش از سه و نیم میلیارد تومان وقف آن شده است.

رئیس اداره رواق‌های خواهران حرم ادامه می‌دهد: با توجه به توسعه خیاط‌ خانه، خدمات آن نیز بیشتر شده و علاوه بر دوخت لباس خدمت و چادرهای امانی زائران، چادرهای جشن تکلیف ویژه مراسم‌های حرم به همراه سجاد و جانماز هم در اینجا تولید و به دختران اهدا می‌شود.

قاسمی می‌افزاید: چادرهای زائران غیر ایرانی و مخاطبانی که تازه به دین اسلام مشرف می‌شوند نیز در این بخش دوخته می‌شود، علاوه بر آن  حمائلی که خدام حوزه سلامت در دوره کرونا از آن استفاده می‌کردند نیز تولید خیاط‌خانه بود و سال گذشته نیز هفت هزار لباس شیرخوارگان حسینی در این مجموعه دوخته و بسته‌بندی شد.

به گفته او امسال نیز حدود پنج هزار دست لباس خدمت برای خادمین حرم حضرت موسی الکاظم(ع) در طبس توسط خدام خیاط خانه حرم امام رضا (ع) دوخته و ارسال شد. همچنین بسته‌های اهدایی حجاب به مخاطبان در  مراکز بهزیستی و زندان زنان، محصول خدمت خادمان خیاط‌خانه است.

دوخت و تعمیر سالانه بیش از ۵هزار چادر

رئیس اداره رواق‌های خواهران درباره آمار تولید خیاط‌ خانه نیز اظهار می‌کند: سالانه ۵۰۰۰ چادر برای زائران دوخته می‌شود و روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ چادر مورد تعمیر قرار می‌گیرد، همچنین به‌طور میانگین روزانه حداقل ۲۰ دست لباس خدمت شامل مانتو، مقنعه و چادر و همچنین روزانه ۲۰ چادر ویژه اتاق تشرف در این مجموعه دوخته می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ دی ۰۲ ، ۱۲:۱۷
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی انجام شد؛
 
 
 

موسسه جوانان آستان قدس رضوی در راستای تعالی معنوی و ارتقاء معرفتی جوانان و نوجوانان، «بسته فرهنگی اعتکاف» را به عنوان هدیه امام رضایی شامل محتوای فرهنگی، مسابقه و هدایای متبرک رضوی برای نوجوانان و جوانان معتکف در سراسر کشورآماده کرده است. 

به گزارش آستان نیوز، مختاری، مدیرعامل موسسه جوانان در این زمینه گفت: این موسسه به‌عنوان مرکز رشد و تعالی فکری جوانان در آستان مقدس و نورانی امام رئوف علیه‌السلام، طی چندسال اخیر، ماموریت خود را  «تبیین و ترویج معارف و عقائد ناب شیعی» به صورت متمرکز بر جوانان و نوجوانان قرار داده است.
وی با اشاره به فرصت و آیین معنوی اعتکاف، گفت: اعتکاف به عنوان فرصت ناب عاشقی و ارتباط با خداوند متعال، زمینه ای است تا انسان‌ها و به خصوص نوجوانان و جوانان کشورمان، آن را نقطه‌ای برای شروع یک زندگی جدید ببینند. با این نگاه، بسته‌ای ویژه معتکفان در موسسه جوانان آستان قدس رضوی آماده شده است که می‌تواند به عنوان راهنما و دستینه‌ای برای روزهای اعتکاف و زندگی پس از آن باشد.
 مختاری توضیح داد: مدیران اعتکاف‌ها می‌توانند از این امکان ویژه با تخفیف ویژه استفاده نمایند و این هدیه امام رضایی را برای مخاطبان خود تهیه نمایند.
 
این خبر حاکی است،  محتویات این بسته، شامل کتاب «عشق خدا؛ عشق خدا؛ چرا و چگونه» شامل 160صفحه به همراه مسابقه کتابخوانی با جوایز ویژه، گلاب و نمک متبرک حرم مطهر امام رضا علیه السلام، حرز امام رضا علیه السلام، پیکسل، کارت خرید آنلاین محصولات فرهنگی (با40درصد تخفیف ویژه مخاطبان)، انجام زیارت نیابتی در حرم مطهر امام رضا علیه السلام برای معتکفین و جانماز سفید است.
 همچنین  یک بسته رایگان شامل «کتاب تازه منتشر شده «نظام تربیت توحیدی»، کتاب «درگوشی های عاشقانه»، « لوح فشرده بسته گرافیکی» و کارت تخفیف خرید از فروشگاه محصولات به مدیر اعتکاف اعطا می شود.
 آن طور که در توضیحات این بسته آمده است، هزینه هر بسته، دومیلیون ریال می‌باشد که با تقبل آستان قدس رضوی، به ازای هر بسته تنها 50 هزارتومان باید پرداخت شود.(حداقل سفارش نیز 25 بسته است)
مهلت ثبت درخواست، تا چهارشنبه 25 دی‌ماه از طریق آدرس http://p.javanan.org/baste خواهد بود.

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ دی ۰۲ ، ۱۲:۱۱
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
جمعه, ۱۵ دی ۱۴۰۲، ۰۵:۴۸ ب.ظ

مکومیت حادثه تروریستی کرمان

پیام تسلیت رییس سازمان حج و زیارت  در پی جنایت تروریستی در گلزار شهدای کرمان

 

بسم الله الرحمن الرحیم
در سالروز شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، هزاران نفر از هموطنان عزیز از اقصی نقاط کشور برای گرامیداشت یاد و خاطره سردار دلها و آزمون وفاداری در مکتب حاج قاسم ، در گلزار شهدای کرمان ، حلقه معرفت تشکیل داده بودند که توسط ایادی دشمن بزدل، مورد هدف عملیات تروریستی قرار گرفتند .
در این میان جمعی از زائران و هموطنان کشورمان به شهادت رسیده و جمعی نیز مجروح گشتند.
در این عملیات کوردلانه و تروریستی ، خون پاک انسان هایی بی گناه و آزاده و شهروندان عادی توسط ایادی رژیم صهیونیستی بر زمین ریخت . هرچند جانباختگان به فیض عظیم شهادت نائل گشتند و به خیل سعادتمندان امت محمدی پیوستند لیکن کام مردم شریف ایران را در ایام ولادت صدیقه طاهره ، حضرت زهرا سلام الله علیها، تلخ ساخت و همه ما را در غم و اندوه فرو برد.
 این مصیبت عظمی را به محضر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ، نائب بر حق ایشان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مد ظله العالی ، خانواده های محترم شهدای این حادثه، ملت عظیم الشان ایران اسلامی و همه آزادگان جهان تسلیت می گوید و از درگاه خداوند متعال برای بازماندگان صبر و اجر و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت می نماید .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ دی ۰۲ ، ۱۷:۴۸
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
 
 

بخش اول : زندگینامه حضرت احمد بن موسی (علیهما السلام)

حضرت سید امیر احمد(علیه السلام) ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات الاعاظم، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم(علیه السلام) است.

پسران امام هفتم علیه السلام بنا به مشهور نوزده نفر می باشند. حضرت احمد بن موسی(علیهما السلام) و محمد بن موسی(علیهما السلام)  از یک مادر که ((ام احمد)) خوانده میشد متولد گردیدند.

فضائل مادر حضرت شاهچراغ(علیه السلام(

علامه مجلسی در کتاب ((مراة العقول)) در شرح حدیث پانزدهم می گوید:

ام احمد مادر بعضی اولاد آن حضرت می بود و او داناترین، پرهیزگارترین و گرامی ترین زنهایش در نزد آن حضرت بود که اسرار خود را به وی می سپرد و اماناتش را نزد او ودیعه می نهاد.

در کتاب اصول کافی در باب ((امام در چه زمانی میداند امام است)) آمده است که حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام)  امانت سربمهری به ((ام احمد)) سپردند و فرمودند بعد از شهادت من هر کس از اولاد من در طلب این امانت آمد خلیفه و جانشین من است. با او بیعت نما که جز خدا کسی خبر از این امانت ندارد. بعد از شهادت امام موسی(علیه السلام) حضرت امام رضا(علیه السلام) به نزد ام احمد آمدند و امانت پدر را طلبیدند. ام احمد بگریه افتاد و دانست که امام (علیه السلام) شهید شده اند. پس آن بانوی محترمه امانت را بر حسب وصیت آنحضرت به امام رضا(علیه السلام) تقدیم نمود و با ایشان بعنوان امام هشتم شیعیان بیعت کرد.


بیعت حضرت احمد بن موسی(علیهما السلام) و  مردم مدینه با علی بن موسی الرضا(علیهما السلام)

هنگامی که خبر شهادت حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام) در مدینه منتشر شد، مردم بر در خانه ((ام احمد)) جمع شدند. آن گاه همراه با احمد بن موسی(علیهما السلام) به مسجد آمدند و به سبب شخصیت والای احمد بن موسی(علیهما السلام) گمان کردند که پس از شهادت امام موسی کاظم(علیه السلام) وی جانشین و امام است. به همین سبب، با وی بیعت کردند و او نیز از آنها بیعت گرفت، پس بر بالای منبر رفت و خطبه ای در کمال فصاحت و بلاغت بیان کرد و فرمود:(( ای مردم، هم چنان که اکنون تمامی شما با من بیعت کرده اید، بدانید که من خود، در بیعت برادرم علی بن موسی(علیهما السلام) هستم. او پس از پدرم، امام و خلیفه بحق و ولی خداست. از طرف خدا و رسولش بر من و شما واجب است که از او اطاعت کنیم.))

پس از آن،‌ احمد بن موسی(علیهما السلام) در فضایل برادرش علی بن موسی الرضا(علیهما السلام) سخن گفت و تمامی حاضران تسلیم گفته او شدند و از مسجد بیرون آمدند، در حالی که پیشاپیش آنها احمد بن موسی(علیهما السلام)  بود. آن گاه خدمت امام رضا(علیه السلام) رسیدند و به امامت آن بزرگوار اعتراف کردند. سپس همگی با حضرت امام رضا(علیه السلام) بیعت کردند و حضرت علی بن موسی(علیهما السلام) درباره برادرش(احمد) دعا فرمود:(( هم چنان که حق را پنهان و ضایع نگذاشتی، خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نگذارد.))


عزیمت از مدینه به طوس

در زمان خلافت مامون عباسی لعنة الله علیه که قیام و نهضت سادات هاشمی و علوی به اوج خود رسیده بود و با زعامت و هدایت حضرت امام رضا(علیه السلام) اسلام راستین و حاکمیت الهی ترویج می شد و حقیقت چهره کریه خلفای عباسی و حکومت غاصبین روشن می گشت، مامون به منظور فرو نشاندن مبارزات انقلابی شیعیان و تحکیم خلافت متزلزل عباسی ولایتعهدی خود را به حضرت امام رضا(علیه السلام) واگذار می کند و علیرغم میل باطنی امام(علیه السلام)، مامون حضرتش را از مدینه به طوس انتقال می دهد و ولایتعهدی را به ایشان تحمیل می نماید.


حضور با برکت امام هشتم(علیه السلام) در خراسان باعث می شود که شیعیان و محبان اهل بیت رسالت با اشتیاق زیارت چهره تابناک امامت و ولایت از نقاط مختلف بسوی ایران حرکت کنند.

حضرت احمد بن موسی(علیهما السلام) نیز در همین سنوات(198 تا 203 ه.ق) به همراه دو تن از برادرانش به نامهای محمد و حسین و گروه زیادی از برادرزادگان، خویشان و شیعیان، بالغ بر دو یا سه هزار نفر از طریق بصره عازم عازم خراسان شدند و از هر شهر و دیاری که می گذشتند، بر تعداد همراهانشان افزوده می شد، به طوری که برخی از مورخان تعداد یاران احمد بن موسی(علیهما السلام) را نزدیک به پانزده هزار نفر ذکر کرده اند.


در همین احوال، علیرغم خدعه و نیرنگ های مامون عباسی برای مخدوش ساختن مقام ولایت و چهره علمی حضرت رضا(علیه السلام)، برتری حجت خدا و پیروزی های حضرتش کینه ی مامون عباسی را بیشتر و سرانجام در سال 202 ه.ق امام معصوم را مسموم و به شهادت می رساند. سپس در سوگ ایشان،‌ با ریا کاری به عزاداری می پردازد و جسد مطهر حضرت رضا(علیه السلام) را با احترام در کنار مدفن هارون الرشید قاتل امام موسی الکاظم(علیه السلام) دفن می نماید.

مامون ملعون که از جنایات خویش بسیار متحوحش، و خبث سریرت و دشمنی آل ابیطالب را از اسلاف خویش کمال و تمام به ارث برده بود، با اطلاع از حرکت حضرت احمد بن موسی(علیهما السلام) برادر بزرگوار امام رضا و یارانش به قصد خراسان، به جمیع حکام و عمال خود دستور داد هر کجا از بنی فاطمه و اولاد پیغمبر بیایند مقتول سازند. و پیروان سادات بنی هاشم را با آزار و شکنجه مرعوب و مقهور حکومت غاصب نمایند.


خبر حرکت احمد بن موسی(علیهما السلام) توسط کارگزاران حکومتی به مامون رسید. مامون که ورود برادران امام را به مرکز حکومت، تهدیدی جدی برای موقعیت حساس خود می دید و از هم داستان شدن برادران و شیعیان امام با وی هراسناک بود، ‌به همه حکمرانان خود، دستور داد که: در هر کجا قافله بنی هاشم را یافتند، مانع از حرکت آنها شوند و آنها را به مدینه بازگردانند یا مقتول کنند.

این دستور به هر شهری که می رسید، کاروان از انجا گذشته بود، مگر در شیراز که پیش از رسیدن کاروان احمد بن موسی(علیهما السلام)، حکم به حاکم وقت رسید. حاکم فارس ((قتلغ خان)) مردی سفاک و خونریز بود. وی با لشکری انبوه از شهر خارج شد و در برابر کاروان احمد بن موسی(علیهما السلام)  اردو زد.


احمد بن موسی(علیهما السلام) در دو فرسنگی شیراز با قتلغ خان روبرو شد. در آن جا خبر شهادت برادرش علی بن موسی الرضا(علیهما السلام) انتشار یافت، و به احمد بن موسی(علیهما السلام) خبر دادند که اگر قصد دیدن برادر خود علی بن موسی الرضا(علیهما السلام) را دارید، بدانید که وی فوت شده است.

حضرت احمد بن موسی(علیهما السلام)  که وضع را چنین دید،‌ دانست که نخست،‌ برادرش در طوس شهید شده است

؛دوم، برگشتن به مدینه و یا غیر آن ممکن نیست؛ سوم، این جماعت به قصد مقاتله و جدال در این جا گرد آمده اند. بنابراین، اصحاب و یاران خود را خواست و جریان را به آگاهی همه رساند و افزود:

قصد این ها ریختن خون فرزندان علی بن ابی طالب(علیهما السلام) است، هر کس از شما مایل به بازگشت باشد یا راه فراری بداند، می تواند جان از مهلکه به سلامت برد که من چاره ای جز جهاد با این اشرار ندارم. تمامی برادران و یاران احمد بن موسی(علیهما السلام) عرض کردند که مایل اند در رکاب وی جهاد کنند. آن بزرگوار در حق آن ها دعای خیر کرد و فرمود: پس برای مبارزه،‌ خود را آماده سازید.


جدال و پیکار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۰۲ ، ۱۵:۴۹
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
پیوند آسمانی

مرکز پیوند آسمانی آستان مقدس در جوار حرم ملکوتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
تلاش دارد با ارائه خدمت به جوانان برای انجام ازدواج آسان ………

 

⚠️ لطفا قبل از شروع فرایند ثبت نام نسبت به آماده‌سازی تصویر مدارک ذیل برای بارگزاری در سایت اقدام نمایید.

۱. تصویر برگه جواب آزمایشگاه.
۲. تصویر فرم تکمیل شده رزرو نوبت( موجود در انتهای سایت )، همچنین می‌توانید از طریق مراجعه به یکی از دفاتر ازدواج فرم مذکور را تهیه بفرمایید.
۳. تصویر صفحه دوم شناسنامه زوجین.
۴. تصویر طلاق نامه یا گواهی فوت همسر (در صورت ازدواج دوم عروس.


⚠️ نکات مهم وقابل توجه:

۱. کارت بانکی دارای رمز پویا برای پرداخت اینترنتی آماده نمایید.
۲. هزینه اتاق عقد «۳۰۰ هزار تومان» است که در زمان ثبت نام به‌صورت آنلاین دریافت می‌شود.
۳. در صورت کنسل شدن زمان عقد امکان عودت وجه پرداختی مقدور نیست.
۴. درصورت درخواست عاقد، امکان هماهنگی توسط مسئول اتاق عقد وجود دارد، لذا مبلغ حق الزحمه عاقد ۱۰۰.۰۰۰ تومان (صدهزار تومان) است که در روز عقد به‌صورت نقدی دریافت می‌گردد.
۵. پس از تکمیل اطلاعات در سامانه ثبت نام اتاق عقد پیامکی از شماره ۳۰۰۰۱۱۲۲ مبنی بر ثبت و رزرو زمان عقد برای شما سروران عزیز ارسال خواهد شد.

۶. لازم به ذکر است « شرایط اتاق عقد» را با دقت مطالعه و در زمان ثبت نام آن را تایید فرمایید.

۷. ظرفیت همراهان ۱۵ نفر است و از ورود افراد بیشتر جلوگیری به‌عمل می‌آید.

 

تماس با مرکز پیوند آسمانی

تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۱۷۵۴۰۴

ساعت فعالیت: همه روزه از ساعت ۱۱ صبح الی ۱۸ عصر ( به‌جز روزهای جمعه)

آدرس : قم، حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها،‌ صحن جوادالائمه (علیه السلام)، جنب درِب ۲۴

مراحل ثبت نام

۱. پذیرش قوانین اتاق عقد و شرایط ضمن عقد

۲. انتخاب روز و ساعت برگزاری عقد

۳. تکمیل اطلاعات داماد

۴. تکمیل اطلاعات عروس

۵. بارگزاری مدارک

۶. اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آنلاین

۷. دریافت پیامک تایید.

در صورتیکه مطالب بالا را با دقت خوانده‌اید
و اسکن مدارک خود را آماده نموده‌اید برای شروع فرایند ثبت نام بر روی دکمه زیر کلیک نمایید
 

تلفن تماس با اتاق پیوند آسمانی (اتاق عقد): ۰۲۵۳۷۱۷۵۴۰۴

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ دی ۰۲ ، ۱۵:۱۱
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
 
مشخصات فنی عکس
نام عکاس:
تاریخ: ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۰۲ ، ۱۵:۴۲
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۰۳:۳۳ ب.ظ

آزمون استخدامی آستان قدس رضوی

 
آزمون استخدامی آستان قدس رضوی به منظور تأمین و تکمیل نیروی انسانی جوان، مؤمن، کارآمد، انقلابی و مشتاق خدمت برگزار می‌شود.

آزمون استخدامی آستان قدس رضوی به منظور تأمین و تکمیل نیروی انسانی جوان، مؤمن، کارآمد، انقلابی و مشتاق خدمت برگزار می‌شود.

آستان قدس رضوی بر اساس ضوابط، مقرّرات و آیین‌نامه داخلی خود از میان متقاضیان واجد شرایط (مرد و زن)، پس از کسب موفقیّت در آزمون کتبی، مصاحبه و طی مراحل گزینش به صورت خرید خدمت آزمایشی استخدام می‌نماید.

مهلت ثبت نام در آزمون استخدامی آستان قدس رضوی 30 آذرماه جاری اعلام شده است.

از برخی شرایط اعلام شده برای شرکت در آزمون استخدامی آستان قدس رضوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عدم اشتغال و نداشتن تعهّد خدمت به سازمان‌های دولتی و خصوصی در زمان شروع به کار الزامی است. 
  • سکونت دائم در شهر مشهد مقدّس و یا شهرهای مندرج در جدول گروه های شغلی و شرایط احراز
  • حداکثر سن برای دارندگان مدرک کارشناسی 28 سال تمام (متولدین 1374/9/21 به بعد) کارشناسی ارشد 30 سال تمام (متولدین 1372/9/21 به بعد) و دارندگان مدرک دکتری 33 سال تمام (متولدین 1369/09/21 به بعد) می‌باشد. برای مشاهده تبصره‌های مربوط به این بند به دفترچه راهنما در سایت ارائه شده، مراجعه کنید.
  • داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم برای آقایان. امکان ثبت ‌نام برای متقاضیانی که دارای معافیّت موقّت تحت هر عنوان می‌باشند، وجود ندارد.

متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت دفترچه راهنما و ثبت نام در آزمون استخدامی آستان قدس رضوی به نشانی https://azmoon.razavi.ir مراجعه کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۰۲ ، ۱۵:۳۳
(حسن پورحسینی)خادم الرضا

همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه ام الائمه حضرت فاطمه زهرا(س) ویژه برنامه های عزاداری و سوگواری در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسین شریعتی نژاد، معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه دخت نبی حضرت فاطمه زهرا(س) بیان کرد: به همین مناسبت ویژه برنامه های عزاداری و سوگواری در شب، روز و شام شهادت آن بانوی بزرگوار، با حضور خطیبان برجسته و ذاکران و مرثیه سرایان اهل بیت(ع) در حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده است.

وی با بیان این مطلب گفت: مراسم عزاداری شب شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) شامگاه یکشنبه پنج آذرماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی (ره) با قرائت زیارت امین الله توسط مداح و ستایشگر اهل بیت(ع)، امیر عارف آغاز می‌شود و با ذکر مصیبت و مرثیه سرایی رضا قانع از دیگر ستایشگران اهل بیت(ع) در سوگ شهادت ام الائمه(ع) ادامه پیدا می‌کند.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی تصریح کرد: در این مراسم همچنین امام جمعه موقت تهران، آیت الله کاظم صدیقی به ایراد سخنرانی پیرامون شخصیت والای حضرت صدیقه(س) خواهد پرداخت.

حجت الاسلام شریعتی نژاد افزود: اجرای گروه همخوانی گلدسته های حرم، شعرخوانی آئینی توسط جوادخراشادی زاده و مرثیه سرایی و ذکر مصیبت با نوای حاج احمد واعظی و احد سبزی از دیگر برنامه های شب شهادت حضرت زهرا (س) خواهد بود.

وی با بیان اینکه مراسم عزاداری روز شهادت حضرت زهرا(س) دوشنبه ساعت 9 صبح با قرائت قرآن و بیان احکام توسط حجت الاسلام رضا موسوی بایگی آغاز می‌شود، اظهار داشت: پس از آن گروه سرود گلدسته‌های حرم به اجرای برنامه می پردازند و سپس زائران بارگاه ملکوتی رضوی و عزاداران فاطمی از شعرخوانی آئینی سید هاشم وفایی و مرثیه سرایی با نوای ذاکر آل الله علی برادران بهره‌مند خواهند شد.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی افزود: در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی عبدوس به ایراد سخنرانی می پردازد و سپس قرائت زیارت حضرت زهرا (س) و مرثیه سرایی با نوای جواد قربانپور پایان بخش مراسم روز شهادت حضرت زهرا(س) در حرم مطهر رضوی خواهد بود.

حجت الاسلام شریعتی نژاد در ادامه به برگزاری ویژه برنامه شام شهادت حضرت صدیقه(س) اشاره و بیان کرد: این مراسم دوشنبه شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با  قرائت زیارت امین الله با نوای امیر عارف و اجرای گروه سرود گلدسته های حرم آغاز می شود و با سخنرانی آیت الله صدیقی ادامه پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در این مراسم شاعر و مدیحه سرای اهل بیت(ع) علی مقدم جدیدترین سروده های خود را پیشکش عزاداران فاطمی می‌کند و مرثیه سرایی و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) با نوای احد سبزی، امیر احمدنیا و قرائت حدیث شریف کساء با نوای مهدی نیکبخت پایان بخش این مراسم خواهد بود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی اذعان کرد: ویژه برنامه های شهادت مظلومانه ام الائمه (س) روز های سه شنبه و چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت امین الله با نوای امیر عارف و رضا آتشبار، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار، شعرخوانی آئینی حجت الاسلام سید ابوالفضل مبارز و رضا رحیمی عنبران، مرثیه سرایی و عزاداری، قرائت دعای توسل و ذکر مصیبت با نوای ذاکران دلسوخته اهل بیت(ع) و قرائت زیارت جامعه کبیره توسط حجت الاسلام مهدی ولی پور ادامه خواهد داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۰۲ ، ۰۹:۰۸
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
دوشنبه, ۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۱ ب.ظ

تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)

 

 

اى قرار جان ز داغت بى قرارى می کنم

رفتى و من تا که هستم سوگوارى می کنم

گر نباشد بیم طعن دشمنان یا فاطمه

روز و شب در پیش قبرت آه و زارى مى ‏کنم

شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۰۲ ، ۱۲:۱۱
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
چهارشنبه, ۱ آذر ۱۴۰۲، ۰۹:۰۲ ق.ظ

روزی که حرم امام رضا (ع) را به توپ بستند...

روزی که حرم امام رضا (ع) را به توپ بستند...

نوروز ۱۲۹۱ شمسی مصادف با ربیع‌الثانی ۱۳۳۰ قمری، دو ساعت مانده به غروب، صدای توپ‌های روسی، مناجات زائران حرم رضوی را شکافت؛ سربازان روسی که با ماشین‌های مسلسل‌دار به سمت صحن مقدس می‌آمدند، از چند ناحیه به سوی حرم تیراندازی کرده بودند.

 یکی از مهمترین حوادثی که حرم مطهر امام رضا (ع) با آن روبه‌رو شده، واقعه معروف به «توپ بستن گنبد مطهر رضوی» است. اتفاقی که اگر در کنار دیگر وقایع تاریخی حمله به این حرم مقدس قرار گیرد، شاید باید آن را در صدر فجایع رخ‌داده از نظر آسیب به این بنای مقدس و شهادت زائران آن حضرت قرار داد.

اما داستان از چه قرار بود؟

بعد از تشکیل ژاندارمری مخصوص خزانه‌داری کل ایران توسط «مورگان شوستر آمریکایی»، دولت روسیه که این اقدام را مخالفت مطامع خود در ایران می‏‌دانست، در اولتیماتومی به دولت ایران، خواستار اخراج شوستر از ایران و استخدام اتباع خارجی با اجازه‏ دُوَل روس و انگلیس شد. با رَدّ این اولتیماتوم دخالت‏‌آمیز توسط مجلس شورای ملی، قوای روسی مستقر در تبریز وارد قزوین شدند. هم‏چنین یکی از دست‌نشاندگان دولت روس در مشهد به نام «یوسف هراتی» به تحریک روس‏‌ها، شورشی مصنوعی در مشهد به پا کرد و آن شد تا نوروز ۱۱۰ سال قبل، سربازان روسی در حالی که شیپور می‌زدند، همراه با افسران و صاحب‌منصبان با توپ جنگی وارد مشهد مقدس شدند، در ارک منزل کردند و برای تهدید دولت ایران و نیز بی‏‌احترامی به عقاید و احساسات مذهبی مردم، حرم مطهر امام رضا(ع) را به توپ بستند.

تقریباً دو ساعت به غروب بود که صدای توپ‌های روسی بلند شد و از چند ناحیه به سوی حرم تیراندازی کردند و با ماشین‌های مسلسل‌دار به سمت صحن مقدس آمدند، اوّل غروب وارد صحن شدند، زوّار و متحصنان وارد حرم مطهّر شدند و درهای حرم را بستند. یک دسته از روس‌ها با توپ‌های مسلسل به پشت بام حرم رفتند و از پنجره‌های پشت بام ضریح مقدس امام رضا(ع) را گلوله‌باران کردند و گروهی از روس‌ها با اسلحه وارد «دارالسیاده» شدند و از شبکه‌های پنجره نقره، حرم مطهر و ضریح را هدف قرار دادند.

برخی منابع دیگر مانند سایت پژوهش‌های اسلامی رسانه این‌طور نقل می‌کند: «در ماجرای به توپ بستن حرم که به دلیل اغتشاشات مردم علیه اعلامیه روس‌ها به راه افتاده بود، سپاهیان روس بنا به درخواست کنسول وقت دولت روسیه، وارد مشهد شده و در «باغ خونی» و سایر عمارت‌های دولتی اطراف محل دژبانی مستقر شدند واز این اماکن گنبد مطهر و مسجد جامع گوهرشاد را به توپ بستند و مردم متحصن در آستان قدس رضوی را به خاک خون کشیدند.

 در اثر شلیک توپخانه، به سَردَرها و گلدسته‏ های حرم رضوی، خسارت‌های فراوانی وارد شد. هم‏چنین خزانه  حضرتی را به بانک روس منتقل کرده و اشیای قیمتی حرم را به غارت بُردند. پس از آن، مقداری از اموال را برگردانده ولی متولی حرم را با تهدید به مرگ وادار کردند تصدیق کند که تمام خزانه را تحویل گرفته است.»

اسناد مختلف تعداد کشته شدگان در این فاجعه را بیش از صد نفر عنوان می‌کنند و می‌نویسند «به مدت چهار شبانه‌روز حرم و رواق‌ها در تصرف روس‌ها بود.»

براساس ان چه در پایگاه موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی منتشر شده مرحوم محمدتقی مدرس رضوی در کتاب «سال شمار وقایع مشهد» در شرح این اتفاق، تاریخ رخداد را مربوط به سال قمری اوایل محرم ۱۳۳۰ می‌داند. 
 

به توپ بستن گنبد حرم رضوی به نقل از یک شاهد عینی

مرحوم «آیت الله میرزا حسین فقیه سبزواری» که حدود نیم قرن کلیددار حرم امام رضا(ع) بود، یکی از شاهدان عینی این ماجرای خون بار است، فرزند وی مرحوم «آیت الله سید صادق فقیه سبزواری» پیش از فوت خود، مباحث مطرح شده از سوی پدر را در گفت‌وگویی مطرح می‌کند، یک خبرگزاری در نوروز امسال، آن نقل‌قول‌ها را منتشر کرد:

«یوسف خان که اصالت او به هرات مربوط می‌شد، در مشهد قیام کرد و ادعای او این بود که باید محمدعلی شاه، فرزند مظفرالدین شاه قاجار، به قدرت برسد و ما مشروطیت را نمی‌خواهیم، کم کم تعدادی از مردم را به دور خود جمع کرد و صحن نو را به عنوان مرکز برنامه‌های خود قرار داد، هنوز مدتی از ماجرای این شخص نگذشته بود، که فردی دیگر به‌نام طالب الحق نیز سر بلند کرد و با یوسف خان هم‌داستان شد.
 

هر دو آنان به همراه یارانشان در مسجد جامع گوهرشاد جمع می‌شدند و از این مسجد به عنوان مرکز برنامه‌های‌شان استفاده می‌کردند، هر روز در صحن نو مشغول برنامه‌ریزی بودند و شب‌ها به خانه ثروتمندان می‌رفتند و مبالغ فراوانی از آن‌ها می‌گرفتند، در شهر مشهد هرج و مرج عجیبی رخ داده بود و این ماجرا حدود سه ماه طول کشید.
 

روز دوشنبه دهم فروردین مقارن با دهم ربیع الثانی ۱۳۳۰ هجری قمری، دو ساعت به غروب مانده بود که پدرم مرحوم آیت الله میرزا حسین فقیه سبزواری که در آن زمان ٢١ سال داشتند، برای اقامه نماز ظهر و عصر به مسجدجامع گوهر شاد می‌رفت که شخصی به نام محمدجواد عرب‌زاده، هراسان به او خبر می‌رساند که خودت را به مدرسه برسان که الان روس‌ها آستان قدس را به توپ می‌بندند. او نیز پس از شنیدن این خبر، باعجله و هراسان خود را به صحن کهنه می‌رساند.

پدرم در خاطراتش نقل می کرد که هنوز از صحن خارج نشده بودم که صدای توپ‌ها بلند شد و نخستین توپ، از باغ خونی، محلی که روس‌ها در آن مستقر بودند، به ایوان عباسی اصابت کرد و گلوله‌های آن در صحن پخش شد و او نیز نتوانست به مدرسه برود به همین دلیل به داخل حرم برگشت. ناگهان شلیک‌های توپ، متعدد و ادامه‌دار شد، به گونه‌ای که از دروازه پایین خیابان و سرای حاجی ملک و اول کوچه حاج شیخ محمد تقی و باغ خونی نیز، توپ شلیک می‌شده و تا پس از اذان مغرب  نیز مسلسل توپ ادامه داشته است.

 
پدرم می‌گفت که هرچه تلاش کردم، خود را از این واقعه خلاص کنم، نتوانستم، به همین دلیل گاهی به میان حرم و گاهی به میان مسجد و گاهی به دارالحفاظ و گاهی دارالسیاده می‌رفتم تا بالاخره «طالب الحق» به حرم آمد و عده زیادی از مردم اطراف او جمع شدند، او گفت که امروز به فرمانده روس‌ها تلفن می‌کنم تا دیگر توپ شلیک نکنند و به همین دلیل خودش را به کشیک‌خانه رساند ولی پس از گذشت نیم ساعت باز گشت و گفت: هرچه تلفن می‌کنم کسی جواب نمی‌دهد.


بنا بر آنچه که پدر مرحومم نقل می‌کرد، طالب الحق هنگامی که از کشیک خانه برگشت پریشان خاطر بود و می‌گفت که قرار ما با روس‌ها این بود که هرزمان من می‌گویم دست بردارید، دست بردارند.

پدرم گفت تا اذان مغرب در میان صحن حرم امام رضا(ع) بودم و مستأصل و نگران از اینکه راهی برای خلاص شدن از این ماجرا ندارم، دلم شکست و به امام هشتم متوسل شدم تا بالاخره راه نجاتی پیدا شد و توانستم به هر شکل ممکن خود را به قبرستان قتلگاه (صحن طبرسی) برسانم و به درب خانه‌های بسته پناه بردم، ولی هیچ پاسخی از اهالی منزل شنیده نمی‌شد؛ گویا هیچ کدام در منزل نبودند، تا اینکه بالاخره درب منزل «محمد حسین داورزنی» که در کنار قتلگاه بود، باز شد و او مرا به داخل خانه دعوت کرد، ولی هنگام ورورد، ضعفی عجیب مرا فراگرفت. چند ساعتی بیهوش شدم، صبح روز بعد که حالم کمی بهتر شد و به سمت حرم رفتم، متوجه شدم لشکر روس‌ها تمام صحن و حرم را محاصره کرده‌اند.

تا صحن بالای خیابان، ٧٢ نفر جلو مدرسه میرزا جعفر کشته شده بودند و در صحن کهنه نیز، قشون روس ایستاده و مانع ورود مردم به داخل صحن می‌شدند، چهار روز به همین شکل گذشت و بعد از آن حرم و صحن امام رضا(ع) را به خود ایرانی‌ها واگذار کردند. در ادامه جمعی از محترمان و علما برای تطهیر حرم و رواق‌ها وارد صحن شدند. روس‌ها وضع اسفناکی را در حریم امن رضوی بوجود آورده بودند، «یوسف خان هراتی» که عامل اصلی این معرکه بود، فرار کرد ولی این فرار سرانجام نداشت و جنازه او را به مشهد آوردند و محمد نیشابوری نیز که به نیشابور فرار کرده بود در همان جا کشته شد و به این ترتیب معرکه تمام شد.»

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۰۲ ، ۰۹:۰۲
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
در 29 آبان سالروز حمله وحشیانه مزدوران پهلوی در سال 57 به حرم مطهر رضوی بررسی شد

45 سال قبل در 29 آبان 1357، حرم مطهر رضوی با حمله مزدوران رژیم پهلوی به این آستان مقدس به خاک و خون کشیده شد. برگ های تاریخ، هیچ گاه این حادثه ننگین را که توسط عمال رژیم شاهنشاهی رقم خورد، فراموش نمی کند. 

به گزارش آستان نیوز، امروز 29 آبان به مناسبت سالروز حمله ددمنشانه مزدوران رژیم شاهنشاهی به حرم مطهر امام رضا(ع) در سال 1357در گزارشی ضمن مرور این واقعه، اسناد موجود در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در این رابطه را نیز بررسی کردیم.
 

آن روز تلخ

در کتاب «مشهد از مقاومت تا پیروزی» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، درباره این حادثه تلخ که به شهادت 11 نفر منجر می شود، چنین می خوانیم: «مردم در این روزها بیشتر گردهمایی های خود را در حرم مطهر برگزار می‌کردند و روز 29 آبان عده‌ای از تظاهر‌کنندگان در صحن عتیق هنگام ورود به صحن نو با پرتاب سنگ تابلوی نئون سر در آگاهی حرم را شکستند. دژخیمان پهلوی به حرم مطهر امام رضا(ع)، حمله بردند و تعدادی از زنان و مردان به شهادت رسیده و تعدادی نیز زخمی شدند. مأموران حتی در داخل حرم و رواق‌ها با مردم درگیر شده و به سوی آن‌ها شلیک کرده بودند. آن‌ها با پرتاب گاز اشک‌آور به داخل رواق‌ها مردم را متفرق کردند و در این جریان چادرها، کفش‌ها و کلاه‌های زیادی داخل رواق‌ها و صحن عتیق برجای مانده بود...»


اسناد چه می گوید؟

اسناد تاریخی موجود در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی روایتگر هتک حریم حرم مطهر امام رضا(ع) توسط مأموران نظامی پهلوی در 29 آبان 1357 است. 
«فاطمه خندان» کارشناس مطالعات اسناد انقلاب اسلامی مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در این خصوص در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: 18 برگ سند مکتوب، 5 قطعه عکس و همچنین 250 دقیقه مصاحبه تاریخ شفاهی در این مرکز با محوریت وقایع تاریخی حمله مأموران نظامی پهلوی به حرم مطهر امام رضا(ع) نگهداری می‌شود.
وی افزود: اعلامیه «اعلام عزای عمومی توسط امام خمینی به مناسبت کشتار مردم در صحن حرم مطهر رضوی» و اعلامیه «آیت‌الله سیدعبدالله شیرازی در محکومیت تیراندازی در صحن و حرم امام رضا(ع)» در سال 1357، از جمله اسناد مکتوب این واقعه است.

 

تیراندازی و گاز اشک آور در حرم مطهر  

خندان در بیان این واقعه تاریخی انقلاب اسلامی گفت: به دنبال تظاهرات مردم مشهد بر علیه رژیم پهلوی در 29 آبان 1357، مأموران این رژیم به زد و خورد با مردم پرداختند چنان‌که مأموران مسلح وارد صحن حرم مطهر امام رضا(ع) شدند و با توجه به جمعیت زیادی که در حرم مطهر بود مبادرت به تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور کردند.
وی ادامه داد: این حرکت مأموران رژیم و هتک حرمت حرم مطهر رضوی از سوی مردم انقلابی و علما به شدت محکوم شد و اعلامیه‌ها و بیانیه‌های متعددی از سوی مراجع و علما و گروه‌های سیاسی در مشهد و ایران در محکومیت این اقدام صادر شد. 

 

در مشهد عزای عمومی اعلام شد

کارشناس مطالعات اسناد انقلاب اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره بر اینکه امام خمینی نیز همزمان اعلامیه‌هایی مبنی بر محکومیت این اقدام رژیم پهلوی صادر کردند، افزود: همچنین دفاتر آیات عظام در مشهد، هفتمین روز هتک حریم حرم رضوی را در این شهر مقدس عزای عمومی اعلام کرده و خواستار تعطیلی بازار و تظاهرات مردم شدند. 

هیئتی از سوی دفتر نخست وزیر به مشهد اعزام شد 

وی با بیان اینکه این حرکت همزمان با گسترش اعتصابات سراسری در ایران عامل قابل توجهی در پیروزی انقلاب اسلامی سال 1357 بود، گفت: استیصال حکومت در مقابل مبارزات مردمی باعث شد برای رسیدگی به این واقعه هیئتی از سوی دفتر نخست وزیری برای بررسی و رسیدگی اعزام شود و در نهایت به عذرخواهی رسمی و تنبیه مسببین این بی‌حرمتی به حرم مطهر رضوی منجر شد.
شایان ذکر است، مجموعه‌ای از ناب‌ترین و باارزش‌ترین اسناد تاریخی در مرکز اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی واقع در ضلع شرقی دوربرگردان طبرسی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) نگهداری می‌شود که دانشجویان و پژوهشگران طبق ضوابط این سازمان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۰۲ ، ۱۴:۲۹
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۰۹:۵۳ ق.ظ

پویش همدلی با غزه

آلبوم عکس؛ مرگبارترین روز اعتراض‌ها در مرز غزه - BBC News فارسی

تو ضیح:  جهت همراهی و کمک خادمیاران و یاوران رضوی به مردم مظلوم غزه پویش همدلی باغزه بشرح زیر در سامانه بارگذاری شده است لذا جهت شرکت در این امر خیر برابر متن قیده شده در سامانه فردی اقدام گردد

خادمیار و یاور گرامی!

به استحضار می رساند در راستای اقامه واجبِ دفاع از مظلوم و تحقق کنش‌گری فعال جامعه خادمیاری کشور و به منظور ابراز حمایت و همبستگی با مردم ستم کشیده غزه، جلب مشارکت نقدی حداکثری خادمیاران، خیرین و مردم عزیز مؤمن در سرتاسر کشور اسلامی ایران عزیز در قالب "پویش همدلی با غزه" ابلاغ می گردد. ........

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۰۲ ، ۰۹:۵۳
(حسن پورحسینی)خادم الرضا
چهارشنبه, ۳ آبان ۱۴۰۲، ۰۲:۲۸ ب.ظ

چگونه می‌توان ناذر حرم مطهر رضوی شد؟

 

چگونه می‌توان ناذر حرم مطهر رضوی شد؟

ارادتمندان امام هشتم(ع) با نیت‌های گوناگون به این امام همام متوسل شده و از راه‌های دور و نزدیک بر حرم مطهر رضوی نذر کرده و نذورات خود را بر این آستان مقدس تقدیم می‌کنند تا در امور مختلف بر طبق نیت آنان هزینه شود. 

به گزارش آستان نیوز، در حال حاضر زائران و مجاوران می‌توانند نذورات خود به دو طریق حضوری و غیرحضوری در جهت تحقق نیت خیری که در دل دارند به بارگاه نورانی حضرت رضا(ع) اهدا کنند. 
 

فعالیت 18 دفتر نذورات در حرم رضوی
محبان انیس النفوس(ع) که به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، می‌توانند به صورت حضوری به 18 دفتر دریافت نذورات که در رواق‌ها، صحن‌ها و ورودی‌های حرم مطهر قرار دارد، مراجعه کرده و نذورات خود را به اداره کل نذورات آستان قدس رضوی تقدیم کنند. 
این دفاتر فعال نذورات در رواق‌های دارالسعاده (بانوان)، دارالسرور، دارالولایه، حضرت معصومه(س) و دارالحجه، صحن‌های آزادی، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، پیامبر اعظم(ص) و غدیر، بست شیخ بهایی، ورودی‌های باب الرضا(ع)، باب الجواد(ع)، شیخ طوسی، شیخ طبرسی و نواب صفوی و همچنین مهمانسرای حر عاملی قرار دارند. دفتر تحویل دام زنده نیز در پارکینگ 3 حرم مطهر پذیرای ناذران است. 
در این میان، 4 دفتر مشاوره وقف و نذر واقع در صحن‌های آزادی، پیامبر اعظم(ص)، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نیز آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به زائران و مجاوران در حوزه وقف و نذر حرم مطهر رضوی است.
 

روش‌های پرداخت غیرحضوری نذورات
همچنین شیفتگان بارگاه ملکوتی رضوی به منظور پرداخت نذورات خود به صورت غیرحضوری می‌توانند از طریق درگاه رسمی اداره کل نذورات آستان قدس رضوی به نشانی: nazr.razavi.ir اقدام کنند. بدین منظور پس از ورود به این پایگاه اینترنتی می‌توانند از بخش دریافت نذورات، «سامانه پرداخت نذورات نقدی» را انتخاب کرده و نذورات و خیرات را بر اساس نیت خود پرداخت کنند. 
در این بخش، سرفصل‌های مختلفی برای ادای نذر همچون نذر و هدیه امام رضا(ع)، نذر درمان و سلامت، نذر محرومین و نیازمندان، نذورات علم و فناوری، نذر فرهنگی و رسانه، نذر زیارت اولی‌ها، نذورات عمران و سازندگی، نذورات خاص حرم مطهر و حتی عقیقه قرار گرفته است.
همچنین ناذران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) می‌توانند از طریق 2 برنامه (اپلیکیشن) «رضوان» و «نسیم رضوان» به صورت غیرحضوری اقدام به پرداخت نذورات خود کنند. 
سامانه موبایلی با کد دستوری «ستاره هشت مربع(#8*)» نیز یکی از آسان‌ترین روش‌هایی است که دلدادگان حضرت رضا(ع) با استفاده از آن می‌توانند نذر خود را بر حرم مطهر رضوی ادا کنند. بدین منظور اهل نیکوکاری باید این کد دستوری را با تلفن همراه خود شماره‌گیری کنند و سپس با انتخاب گزینه مورد علاقه خود و وارد کردن مبلغ مورد نظر، نذرشان را ادا کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۰۲ ، ۱۴:۲۸
(حسن پورحسینی)خادم الرضا