مسافربهشت
گرامی ترین وارد شونده بر خدا
سوگند به خدایی که ما را به امامت بعد از محمد عظمت بخشید ، و به جانشینی پیامبر اختصاص داد، زائران قبرم روز رستاخیز ،گرامی ترین وارد شونده بر خدا خواهند بود . هر مو منی که مرا زیارت کند و قطره اشکی بر رخسارش روان گردد ، خدا پیکرش را برآتش دوزخ حرام کند.
کثرت عاشقان و مشتاقان زیارت مرقد مطهر ثامن الحجج (ع) و خیل عظیم زائران آنحضرت ، بویژه در مناسبتها و ایام خاص موجب گردیده است که علی رغم وجود بیش از نیمی از واحدهای اقامتی و رفاهی کشور در شهر مقدس مشهد باز هم شاهد کمبود و کاستی های زیاد در این زمینه باشیم . آموزش و اطلاع رسانی ، برنامه ریزی از مبدا ، تقسیم سفر در طول سال ،سفر گروهی و کاروانی بجای سفر انفرادی و.....ودر یک کلام ( مدیریت یکپارچه زائر ) می تواند بخشی از این کاستیها را ترمیم نماید. بدین منظور(سامانه جامع مدیریت یکپارچه زائر) توسط ستاد ساماندهی امور زائرین مشهد و با حمایت همه جانبه و هماهنگ اعضای ستاد بویژه فرمانداری مشهد – آستان قدس رضوی – شهرداری مشهد – معاونت فرهنگی و اجتماعی – مدیریت امور زائرین و گردشگری – سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی - انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خراسان رضوی – اتحادیه های واحدهای اقامتی مشهد - کمیته اجرای مراکز تجاری مشهد و ... طراحی گردیده و انتظار می رود بتوانیم با بهره گیری از تمام امکانات موجود ضمن حفظ کرامت والای زائرین محترم با ارائه خدمات مطلوب و قیمت مناسب گام کوچکی در خدمت رسانی و جلب رضایت زائرین محترم و خشنودی علی بن موسی الرضا (ع) برداریم .
آشنایی با ستاد ساماندهی امور زائرین مدیریت یکپارچه زائر
در راستای سیاست های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر خدمت رسانی به مردم بویژه زائرین علی ابن موسی الرضا(ع) وبه منظور فراهم نمودن زیر ساخت های رفاهی و خدماتی و ارتقاء کمی و کیفی زیارت و رسیدگی عینی و عملی به امور زائرین ،بویژه امکان ارائه خدمات نظام مند و مدیریت یکپارچه و متمرکز و ساماندهی امور زائرین حضرت رضا علیه السلام ستاد ساماندهی امور زائرین با حضور فرماندار محترم مشهد ،شهردار محترم منطقه ثامن مشهد و نمایندگان دستگاههای مرتبط با امور زائرین از جمله آستانقدس رضوی ،سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشکری ،دستگاه قضایی ،نیروی انتظامی ،بسیج ،بهداشت ،مجامع امور صنفی ،سازمان حمل ونقل وپایانه ها ،اتحادیه ها وصنوف وابسته وسایر دستگاههای مرتبط اعم از بخش دولتی وغیردولتی در مشهد راه اندازی گردید . تشکیل مدیریت یکپارچه زائر ،کمیته آسیب شناسی ،بهداشت ، ساماندهی راهنمایان زائر ، حمل ونقل وتاکسیرانی ، کمیته نظارت بازرسی ، کمیته ویژه هیئات مذهبی ، کمیته اسکان و... هماهنگی بین دستگاههااز جمله اقدامات این ستاد می باشد .
آقای حسن موحدیان فرماندار پرتلاش وخدوم مشهد به عنوان پرچم دار خدمت گزاران به زائرین حریم قدسی ثامن الحجج در رأس این ستاد معتقد است برای خدمت به زائرین همه باید بسیج شوند وبه وسط میدان بیایند. باید برای رفع تنگناها و مشکلات موجود بر سر راه زائرین حضرت رضا(ع) همه دستگاهها اعم از دولتی و بخش خصوصی هماهنگ و همراه و تحت مدیریت یکپارچه و واحد در خدمت زائرین باشند.ایشان طرح مدیریت یکپارچه زائر را از ضروریات و نیازهای اساسی مشهد میدانند .
آقای ارجایی معاونت محترم فرماندار ستاد ساماندهی امور زائرین ومدیریت یکپارچه زائر را اقدامی عملی در جهت رفع مشکلات زائرین دانسته و همواره از برنامه های آن جهت خدمت به زائرین حمایت نموده است . ایشان ضمن حمایت و کمک همه جانبه جهت پیشبرد اهداف ستاد ساماندهی امور زائرین و مدیریت یکپارچه زائر آمادگی خود و فرمانداری مشهد را جهت خدمت رسانی به زائرین اعلام نمود.
آقای مهندس برزویی شهردار محترم منطقه ثامن مشهد ومدیر اجرایی بافت فرسوده پیرامون حرم رضوی و ازحامیان و اعضاء اصلی و پر تلاش ستاد، مدیریت یکپارچه زائر را تنها راه سر و سامان دادن به مشکلات زائرین دانسته و با تأمین مکان ستاد بیشترین کمک را به تحقق اهداف آن یعنی خدمت رسانی به زوار حضرت رضا (ع) داشته اند.
حجت الاسلام والمسلمین صباغیان دبیر شورای هیئات مذهبی کشورستاد ساماندهی امور زائرین ومدیریت یکپارچه زائر را مناسب ترین وبهترین راه برای خدمت رسانی به زائرین دانسته و با معرفی نماینده دائمی شورای هیئات در ستاد ضمن ایجاد پل ارتباطی ستاد و شورای هیئات ، ستاد ساماندهی امور زائرین ومدیریت یکپارچه زائر را فرصت مناسبی جهت کمک رسانی به هیئات مذهبی می داند.
آقای سید محمود تشکری دبیر محترم ستاد و بسیجی مخلص که تمام وقت خود را وقف پیشبرد اهداف ستاد وخدمت رسانی به زائرین حضرت رضا(ع) نموده است ،ستاد ساماندهی امور زائرین ومدیریت یکپارچه زائر را اولین گام بلند وکاربردی در ارائه خدمات به زائرین دانسته وبا توجه به حضور نمایندگان کلیه دستگاههای اجرای ومجامع امور صنفی واتحادیه های صنوف وابسته ومرتبط ونیروهای متعهد ومتخصص و پر تلاش ستاد ساماندهی امور زائرین و مدیریت یکپارچه زائر را جایگاهی کاربردی، غیر سیاسی وغبر وابسته، باثبات و مادگار می داند.
آقای حسین زنگنه مسئول اجرای مدیریت یکپارچه زائر، ستاد ساماندهی امور زائرین ومدیریت یکپارچه زائر را بهترین ،مؤثرترین وکارآمد ترین تشکیلات در امر خدمت رسانی به زائرین دانسته و تحقق مدیریت یکپارچه زائر و اجرای طرح ساماندهی اسکان را تنها راه برون رفت از مشکلات ونابسامانی های موجود بر سر راه زائر می داند. وی با اشاره به اجرای صدها پروژه تجاری ، اقامتی وهتل های لوکس وگرانقیمت در بافت فرسوده اطراف حرم مطهر که موجب تغیرات اساسی در منطقه خواهد شد و یکی از نتایج آن عدم امکان اسکان اقشار وطبقات ضعیف ومتوسط جامعه که بیش از 70 درصد زائرین را تشکیل می دهد ، دانسته ومعتقد است تنها با اجرای طرح اسکان ارزانقیمت ، اقشار مذکور و هیئات مذهبی خواهند توانست امکان اسکان در اطراف حرم را پیدا کنند.
حضور مسئولین و نمایندگان بخش خصوصی عضو ستاد بویژه اتحادیه های واحد های اقامتی ودفاتر خدمات مسافرتی و کمیته اجرایی مراکز تجاری وبازارهای مشهد در کنار بخش دولتی که تمام ظرفیت و امکانات خود را برای خدمت رسانی به زائرین بسیج نموده اند، نیز از نقاط قوت و امیدبخش در پیش برد اهداف ستاد می باشد.
شرح :
همانگونه که مستحضرید وجود بارگاه منور ثامن الحجج (ع) باعث شده است که مشهد مقدس سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون زائر از اقصی نقاط میهن اسلامی وسایر کشورهای مسلمان باشد و بر اساس سند چشم انداز سالانه به 40 میلیون نفر خواهد رسید. براساس آمارهای منتشره هر سه سال یکبار معادل تمام جمعیت کشور به مشهد سفر میکنند.متأسفانه فرهنگ غلط حاکم بر مسافرت وشرایط خاص حاکم موجب شده است تا در ایام پیک وشلوغی امکانات شهر اعم از حمل و نقل و واحدهای اقامتی و ... پاسخگوی نیاز مردم نباشد و موجب نارضایتی زائرین گردد و در ایام غیر پیک و خلوتی از شدت رکود و سکون حتی هزینه های جاری واحدهای خدمت رسان تامین نشود . این امر باعث شده است تا میلیاردها تومان سرمایه های بخش خصوصی و دولتی در بیش از دو سوم از سال هدر برود . و این خسارت جبران ناپذیر مادامیکه فرهنگ و سنت غلط حاکم بر مسافرت ادامه داشته باشد و مدیریت وبرنامه منسجم وهماهنگی نباشد، امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد . ما معتقدیم با مدیریت یکپارچه و متمرکز وهماهنگی دستگاهها وعوامل اجرایی مرتبط وخدمت رسان میتوان بخش قابل توجهی از خسارات ، مشکلات ، نارضایتیها و نارساییها را کم کرد . انتظار میرود با اجرای این طرح شاهد تحول قابل توجه دربهبود وضعیت موجود و ساماندهی و ارتقاء خدمت رسانی به زائرین حضرت رضا(ع)، چرخه اقتصاد اصناف ، بازار و...خانواده های محترم بوده و با تعادل بین ایام پیک وغیر پیک ،کاستی ها ترمیم و نارضایتیها نیز تبدیل به آرامش و شور و نشاط گردد.
برخی از اهداف ستاد ساماندهی امور زائرین ومدیریت یکپارچه زائر :
• « تلاش مضاعف » در جهت منویات مقام معظم رهبری بویژه « اصلاح الگوی مصرف » «جهاداقتصادی » و « تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی » و « حماسه اقتصادی» با بهره وری واستفاده بهینه از میلیاردها ریال سرمایه هزینه شده در تأسیسات گردشگری و اقتصادی وجلوگیری از هدر رفتن این سرمایه ملی با ساماندهی امور مسافرین بویژه زائرین حضرت رضا)ع(.
• مدیریت یکپارچه زائر با برنامه ریزی وایجاد هماهنگی بین تمامی دستگاهها وعوامل اجرایی ذیربط اعم از بخش دولتی وخصوصی.
• حل اساسی مشکل اسکان زائرین با اجرای « طرح ساماندهی اسکان زائرین »
• امکان اقامت برای هیئات مذهبی و اقشار متوسط وضعیف جامعه با اجرای « طرح اسکان ارزان قیمت زائرین »
• ساماندهی امور زائرین حضرت رضا (ع) با اعمال مدیریت یکپارچه وایجاد پورتال وبانک اطلاعات زائرین .
• ارتقاء کمی و کیفی زیارت و افزایش مدت ماندگاری زائرین با ارتقاء ،خدمات ،رفاه ،آسایش،امنیت وجلب رضایت زائرین در سایه اطلاع رسانی ومدیریت متمرکز واز مبدإ.
• آموزش وارائه خدمات فرهنگی وفراهم آوردن فرصت وفضای معنوی برای یک زیارت با معرفت وتأثیرگذاربا تشویق به اعزام های کاروانی وگروهی و برنامه ریزی برای اوقات فراغت زائرین .
• تشویق وترغیب مردم به سفر بویژه در قالب تور وکاروان و از مجرای صحیح آن یعنی دفاترخدمات مسافرتی و زیارتی با ارائه بسته های متنوع سفر بر اساس سلایق وعلایق و اقشار و طبقات مختلف جامعه و ارائه خدمات مناسب ، آسان و ارزان مبتنی بر تکریم وحفظ شأن ومقام زائرین با نظارت وسنجش کیفیت خدمات وارتباط مستقیم و دائمی با زائر.
• خدمت رسانی به زائرین وگردشگران و مجاورین حضرت رضا (ع) و کمک به اقتصاد خانواده با کاهش هزینه ها ، ارائه تخفیفات و تسهیلات ویژه به زائرین و تأمین اقامتگاههای مناسب و«طرح اسکان ارزان قیمت» وفراهم نمودن امکان خرید سوغات ارزان و مناسب با ایجاد مراکز خرید ویژه و بهره گیری از کارت ویژه سفر وشبکه بانکی کشور.
• اقدام عملی و همسو با برنامه های سازمان میراث فرهنگی وگردشگری« همگانی و همه مکانی و همه زمانی کردن سفر »
• ایجاد انگیزه برای سفر در ایام غیر پیک با طراحی و اجرای « سفرهای ارزان قیمت » و بسته های تشویقی.
• سرعت بخشی به چرخه گردشگری داخلی و رونق بازار وکسب و کار صنوف بویژه در ایام غیر پیک با توزیع سفر در طول سال و توسعه شبکه گردشگری وبهره گیری ازپتانسیل وامکانات موجود در بخش خصوصی .
• «ایجاد شور و نشاط » همراه با هیجان و امید در جامعه با افزایش میزان سفر ، ارائه برنامه های شاد ،جذاب معنوی ، فرهنگی ، هنری ، ورزشی و برگزاری جشنواره و قرعه کشی جوایز ارزنده .
موارد فوق برخی از اهداف ستاد و مدیریت یکپارچه زائر می باشد که در قالب سامانه جامع مدیریت یکپارچه زائر بنام مسافر بهشت طراحی وارئه گردیده است .
نحوه ورود به سامانه جامع مدیریت یکپارچه زائر :ثبت نام در سامانه با توجه به دو گروه هدف یعنی زائرین و کارگزاران به دو بخش تقسیم می شود: یعنی زائرین محترم برای ثبت نام و ورود، به سامانه ثبت نام زائر کلیک می نمایند و کارگزاران محترم ، یعنی دفاتر خدمات مسافرتی و زیارتی ، واحدهای اقامتی ، مراکز رفاهی ، واحدهای پذیرایی ، مراکز فرهنگی، تفریحی ، حمل و نقل و....روی گزینه ثبت نام مربوط به خود کلیک می نمایند. زائرین محترم با توجه به خدمات ، زمان ومکان درخواستی خود مراحل ثبت نام را بر حسب اولویت در سامانه ادامه می دهند و در پایان با أخذ شماره پیگیری منتظر نتیجه بررسی خواسته ها و اقدامات بعدی می شوند . کارگزاران محترم که تمایل به همکاری و ارائه خدمات به زائرین را دارند گزینه ثبت نام را کلیک نموده و با تکمیل و ارسال فرم مربوطه آمادگی خود را اعلام می دارند . اطلاعات کارگزاران محترم بررسی و سپس برای مذاکره وعقد قرارداد با ایشان ارتباط برقرار خواهد شد.
تمامی خدمات این سامانه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است